۰ نفر

زلنسکی؛

اوکراین منطقه پرواز ممنوع شود

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۲:۲۵
کد خبر: 616386
اوکراین منطقه پرواز ممنوع شود

یک وبگاه صهیونیستی مدعی شد که رییس جمهور اوکراین به رییس جمهورآمریکا و ناتو توصیه کرده که بر فراز بخش‌های مهم اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یک وبگاه صهیونیستی دوشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که رییس جمهور اوکراین به «جو بایدن» رییس جمهورآمریکا و ناتو توصیه کرده بر فراز بخش‌هایی از اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند.

وبگاه «آکسیوس» مدعی شد که «ولدویمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین ابه بایدن و ناتو توصیه کرده تا منطقه پرواز ممنوع را بر روی بخش‌های مهمی از اوکراین ایجاد کند.

بنا بر ادعای آکسیوس، زلنسکی گفته که اگر متحدان غربی وظیفه خودشان را انجام دهند، اوکراین می‌تواند روسیه را شکست دهد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت: «این مسئله نیاز به اجرا توسط ارتش ایالات متحده دارد و اساساً به این معنی است که ارتش ایالات متحده هواپیماهای روس را سرنگون می‌کند.»

وی ادامه داد: «این قطعاً تنش‌زا است، که به طور بالقوه ما را در جایی قرار می‌دهد که در یک درگیری نظامی با روسیه قرار می‌گیریم و این چیزی نیست که جو بایدن بخواهد آنرا اجرا کند.»

از سویی دیگر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، روز دوشنبه گفت: «ما هیچ قصدی برای حرکت به سمت اوکراین نداریم، نه در زمین و نه در هوا. مسئولیت ما این است که که اطمینان حاصل کنیم این امر از کنترل خارج نشده و به جنگ تمام عیار در اروپا با مشارکت متحدان ناتو تبدیل نمی‌شود.»

این در حالی است که منابع خبری  دوشنبه از اعزام شماری جنگنده‌ «اف-۳۵» آمریکا به منطقه بالتیک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر دادند.

به نوشته وبگاه «اوییشن ویک»، شش فروند جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده روز یکشنبه از پایگاه هوایی «لاکنهیث» در انگلیس به سمت استونی و لیتوانی پرواز کردند تا حضور هوایی ناتو در شرق اروپا را در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین تقویت کنند. سه فروند از این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «آماریس» در استونی مستقر شدند و سه فروند دیگر در پایگاه هوایی «سیائولیای» در لیتوانی فرود آمدند.

  سخنگوی نیروی دریایی فرانسه نیز روز یکشنبه از عزیمت ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و انجام گشت‌زنی برای حمایت از شرکا و متحدان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.