۰ نفر

وزارت خارجه روسیه:

آمریکا از مذاکره خودداری کرد

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۲۴
کد خبر: 614974
آمریکا از مذاکره خودداری کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، غربی‌ها همواره برای گفت‌وگو بر سر بحران اوکراین مانع‌تراشی کرده و به اتهام‌زنی علیه مسکو پرداختند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از   فارس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه شب گفت، این طرف‌های غربی بودند که از گفت‌وگو درباره بحران اوکراین خودداری کردند.

زاخاروا در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت: «ما به اتهام‌زنی‌های غربی‌ها عادت کرده‌ایم. آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویی خواستار مذاکره هستند اما در نهایت رویکرد خود را در قبال جهان و کشور ما پیش می‌برند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «آن‌ها بارها و بارها گفتند اطمینان می‌دهیم به دنبال روابط دوستانه با روسیه هستیم ولی ما را به نقض تعهدات متهم می‌کنند. ظرف سال‌های گذشته ناتو و کشورهای انگلوساکسون مدام علیه ما اتهام مطرح کرده‌اند».

زاخاروا افزود:‌‌ «آن‌ها مدام این را گفتند که ما قرار است به اوکراین حمله کنیم و اوکراین را تصاحب کنیم و از گفت‌وگو بر سر مسائل امنیتی جهانی خودداری کردند. ما پیشنهادات خود را مطرح کردیم و آن‌ها پاسخ منفی دادند».

این مقام روس گفت: «آن‌ها (غربی‌ها) رویه جاری کارگروه ارتباطی را که مسئول بررسی اجرای تعهدات طرفین در توافق مینسک بود مسدود کردند».

او با اشاره به مانع‌تراشی غربی‌ها علیه گفت‌وگو درباره اوکراین گفت: «آخرین تلاش آن‌ها روز گذشته بود که ناگهان اعلام شد آمریکا با روسیه درباره مسائل امنیتی یا هر چیز دیگری مذاکره نخواهد کرد».

زاخاروا افزود: «پاریس هم که اعلام کرده بود قصد ایفای نقش به عنوان میانجی و حافظ صلح را دارد موضعی مشابه آمریکا را اتخاذ کرد و وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد قصد مذاکره ندارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «بنابراین مذاکراتی که برای فردا برنامه‌ریزی شده بودند از سوی فرانسه و آمریکا لغو شدو این اقدام درست زمانی انجام شد که هیأت‌های روس در حال آماده شدن برای سفر به ژنو و پاریس بودند».

زاخاروا گفت: «گفت‌وگوها درباره اوکراین از سوی طرف‌های غربی با مانع مواجه شدند و هنگامی که مشاهده کردیم غربی‌ها مذاکره را جدی نمی‌گیرند، چاره دیگری برای ما باقی نماند».

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه و پس از به رسمیت شناخته شدن استقلال نواحی خودمختار شرق اوکراین از طرف دولت روسیه از لغو دیدار برنامه ریزی شده روز جمعه خود با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه خبر داد. لودریان همچنین گفت که با وجود اعمال تحریم علیه روسیه اما باب گفت‌وگو همچنان باز است.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز بامداد روز چهارشنبه، در سخنانی از لغو دیدار خود با لاوروف خبر داد و تهدید کرد که تحریم‌های آمریکا، دولت روسیه را از وارد شدن به بازار سرمایه گذاران اصلی محروم خواهد کرد.

روسیه از بامداد پنجشنبه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. 

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن توانمندی‌های نظامی اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است. پوتین در چند سخنرانی خود در این خصوص از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رییس‌جمهور روسیه گفته که این اقدام نظامی برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.