۰ نفر

اسلحه نیمه اتوماتیک برای کودکان جنجال آفرید

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۴۹
کد خبر: 612596
اسلحه نیمه اتوماتیک برای کودکان جنجال آفرید

تولید و عرضه اسلحه‌ نیمه اتوماتیک ساچمه‌ای که برای کودکان طراحی شده‌ است، جنجالی جدید در آمریکا به راه انداخت و خشم انجمن‌ها و گروه‌های حامی کنترل اسلحه را برانگیخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز شنبه با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: این اسلحه نیمه اتوماتیک که با تبلیغات "مثل اسلحه مامان و بابا" در تبلیغات معرفی می‌شود، ساخت شرکت WEE۱ Tactical است که ادعا می‌کند "این نخستین سلاحی است که به بزرگسالان کمک می‌کند تا کودکان را با ورزش تیراندازی کاملا ایمن آشنا کنند".

این اسلحه که با نام تجاری JR-۱۵ (برای جوان) به بازار آمده، از یک اسلحه جنگی الگوبرداری شده که در چندین تیراندازی مرگبار درآمریکا، استفاده شده است.

این موضوع خشم انجمن‌های مبارزه با خشونت ناشی از سلاح های شخصی و گروه‌های حامل کنترل اسلحه را برانگیخته است.

این سلاح نیمه اتوماتیک ۸۰ سانتی‌متری که کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد، با خشاب های پنج تا ۱۰ تایی فشنگ‌هایی با کالیبر ۲۲، از اواسط ژانویه با قیمت ۳۸۹ دلار وارد بازار شده است.

مدل بزرگسالان این سلاح AR-۱۵ نام دارد که نسخه غیرنظامی یک سلاح به سبک نظامی است که در یک سری از قتل‌ها از جمله تیراندازی در مدارس آمریکا استفاده شده است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه تیراندازی یک بلای تکراری در آمریکایی است که در آن حق داشتن سلاح توسط قانون اساسی تضمین شده، می‌افزاید: در این کشور تلاش برای تنظیم فروش سلاح اغلب در کنگره آمریکا به دلیل لابی قدرتمند سازندگان اسلحه که دارای نفوذ قوی است، متوقف می‌شود.

تارنمای روزنامه لو فیگارو نیز با اشاره به گزارش خبرگزاری فرانسه، یادآوری می‌کند که در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ یک مرد جوان که تعادل روحی نداشت، ۲۶ نفر از جمله ۲۰ کودک را در مدرسه ابتدایی سندی هوک واقع در نیوتاون ایالت کنتیکت کشت و یک تراژدی عمیق بر افکار عمومی باقی گذاشت.

اسلحه3

این سلاح همچنین در تیراندازی‌های لاس وگاس در سال ۲۰۱۷ که از آن به مرگبارترین واقعه در سال‌های اخیر با ۵۸ کشته یاد می‌شود و یا در تیراندازی سال ۲۰۱۸ در دبیرستان پارکلند واقع در ایالت فلوریدا که ۱۷ کشته برجا گذاشت، مورد استفاده قرار گرفته است.

در همین ارتباط یک گروه حامی کنترل اسلحه (Newtown Action Alliance یک سازمان مردمی تماماً داوطلبانه ملی که پس از تیراندازی غم‌انگیز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ در مدرسه ابتدایی سندی هوک که در آن ۲۰ کودک و شش معلم به طور بی‌معنای کشته شدند، توسط ساکنان نیوتاون تأسیس شد)، لابی و تولیدکنندگان سلاح را در آمریکا به دلیل اینکه برای کسب سود دست به هر اقدامی می‌زنند، محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین یادآوری می‌کند که بر اساس آمار منتشر شده توسط Archive Gun Violence، در سال ۲۰۲۱ میلادی سلاح‌های گرم نزدیک به ۴۵ هزار نفر را در ایالات متحده آمریکا کشدند که حدود ۲۴ هزار نفر از آنها خودکشی کردند و بیش از یکهزار و ۵۰۰ خردسال نیز در میان کشته‌شدگان دیده می‌شود.

اسلحه2

آمریکایی‌ها در رقابت تسلیحاتی با یکدیگر

بر اساس آمارهای منتشر شده، میزان مسلح شدن خانواده‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۶ میلادی از ۳۲ درصد به ۲۳۹ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

موضوعی که مارکز هریس داوسون (Marqueece Harris-Dawson) نماینده شورای بخش جنوبی شهر لس آنجلس در این باره به نیویورک تایمز گفته است: آمریکایی‌ها در حقیقت در رقابت تسلیحاتی با یکدیگرند؛ به حدی که با کمبود سلاح همچون کمبود دستمال توالت در اوایل شیوع ویروس کرونا عمل می‌کنند.

در این ارتباط نیویورک تایمز نوشت: یک بینش نگران کننده هم اکنون در میان آمریکاییان به وجود آمده که قصد دارند خود را از دیگران و یکدیگر مصون دارند.

۴۰۰ میلیون قبضه سلاح در آمریکا

نیویورک تایمز اضافه کرد: دولت فدرال هرگز سلاح‌های گرمی که در داخل آمریکا به فروش می‌رسند را دنبال و پی‌گیری نمی‌کند و حتی داده‌های موجود در باره کنترل سوابق خریداران سلاح نیز نمی‌تواند آمار دقیقی از سلاح های موجود در آمریکا را مشخص سازد. تنها برآورد می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیون قبضه سلاح در این کشور در اختیار افراد باشد.

اسلحه4

۱۰۰ کشته در روز

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی که در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در ارتباط با میزان جرائم سلاح گرم در میان شهروندان آمریکایی منتشر کرد، اعلام داشت: بنابر آمارها سالانه بیش از ۳۸ هزار نفر در آمریکا بر سر خشونت با سلاح گرم کشته شده و این بدان معنی است که روزانه یکصد آمریکایی در این کشور با سلاح گرم به قتل می‌رسند.

درهمین حال آمار خشونت‌های خیابانی و مرگ و میر ناشی از تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت و تنها در شهر شیکاگو، آمار قربانیان خشونت خیابانی با سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۵ درصدی داشت.

تارنمای نشریه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارشی در ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ نوشت: بنابرگزارش اداره پلیس شهر نیویورک تنها در سال ۲۰۲۰ یکهزار و ۴۰۰ مورد تیراندازی در این شهر را ثبت کرده که نسبت به سال گذشته و در فاصله زمانی ماه ژانویه تا نوامبر، ۹۵.۸ درصد افزایش تیراندازی و خشونت با سلاح گرم را نشان می‌دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی دیگری که آذرماه امسال منتشر کرد، اعلام داشت که متمم دوم قانون اساسی آمریکا مبنی بر حق داشتن اسلحه، در حقیقت ناقض «حق حیات» در این کشور است؛ زیرا آمریکا کشوری است که بالاترین نرخ مالکیت سلاح را در جهان دارد و شاهد آمار بالای مرگ و میر ناشی از حمل سلاح در این کشور است.

به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه این گزارش اختصاصی می‌نویسد: آمریکا تنها کشور در جهان است که شمار اسلحه در آن از شمار افراد بیشتر است.

بنابر داده‌های  موسسه سوئیسی اسمال آرمز سُروی (Small Arms Survey (SAS)) در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید: این آمار در قیاس با دیگر کشورهای جهان رقم بسیار بالایی است، چنانچه در منطقه‌ای همچون جزایر فالکند، در ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ قبضه اسلحه وجود دارد و به این ترتیب در رتبه دوم پس از آمریکا قرار می گیرد.