۰ نفر

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 612439
دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق

وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مونیخ حضور دارد امروز (شنبه) ۳۰ بهمن ماه و در ادامه دیدارهای خود با وزرای امور خارجه حاضر در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و در خصوص مسایل دوجانبه و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

* آمادگی عراق برای میزبان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان

وزیر امور خارجه عراق در این ملاقات، با ارایه گزارشی از تحولات داخلی عراق و شرایط بعد از انتخابات این کشور، از آمادگی کشورش برای میزبانی دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی خبر داد. 

گفتنی است فؤاد حسین در سفری که اخیرا (دوم دی ماه) به تهران داشت، آمادگی کشورش برای میزبانی این گفت‌وگوها را اعلام کرده بود. وزیر خارجه عراق ۱۴ بهمن ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان بر اهمیت تداوم مذاکرات ایران و عربستان تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان نیز ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

 تاکنون چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است و ایران آمادگی خود را برای برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان اعلام کرده است. وزیر امور خارجه در سفری که فؤاد حسین به تهران داشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در دور پنجم مذاکرات با عربستان در بغداد شرکت می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: آماده هستیم که هیأت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌ها بازدید کنند. سفارتخانه ها و مقدمات کار را فراهم کنند که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد، ولی باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه کدام مرحله مذاکرات ایران و عربستان در بغداد رخ خواهد داد. 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز ۲۰ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران (+) درباره زمان دور پنجم مذاکرات با عربستان گفت که دور آتی گفت‌وگوها با عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود و افزود: درباره موضوعات فیمابین ما و عربستان تلاش کردیم به رغم تمامی پرونده‌های اختلافی بنا به مصلحت دوجانبه و منطقه با فاصله گذاری در نقاط اختلاف براساس صراحت و در عین حال تلاش برای برقراری روابط پایدار بین دو کشور گفت‌وگوها را ادامه دهیم. موضوعات اختلافی در جای خودش بحث می‌شود. 

*  ضرورت انتقال مدنی قدرت در عراق همراه با اجماع و مصالحه بین همه گروه‌های عراقی

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بار دیگر بر ضرورت انتقال مدنی قدرت در عراق همراه با اجماع و مصالحه بین همه گروه‌های عراقی تأکید کرد. 

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در خصوص پروژه‌های اقتصادی فیمابین و نحوه اجرایی کردن مذاکرات انجام شده بین هیأت‌های مختلف دو طرف طی چند ماه گذشته به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رییس جمهور اسلوونی و وزرای خارجه بوسنی، آلمان، قطر، هند، هلند، بلژیک و عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.