۰ نفر

کامالا هریس؛

روسیه جدیت خود را نشان داد

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۵۹
کد خبر: 612189
روسیه جدیت خود را نشان داد

کامالا هریس معاون جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار با دبیر کل ناتو و رهبران کشورهای بالتیک در مونیخ ضمن تهدید روسیه در مورد عواقب شدید حمله احتمالی به اوکراین، اعلام کرد مسکو باید جدیت خود در دیپلماسی را نشان دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، معاون رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، روز جمعه با تاکید بر اتحاد ناتو، گفت: حمله به یک کشور عضو ناتو حمله به تمام اعضاست و آمریکا و متحدان خود در صورت حمله روسیه به اوکراین، آماده پاسخ به آن با استفاده از تحریم‌ها هستند.

وی ادامه داد: ما واضح اعلام کرده ایم که از دیپلماسی استقبال می کنیم؛ در زمان حاضر مسؤولیت بر عهده روسیه است تا جدیت خود در دیپلماسی را نشان دهد.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که پایان تنش ها پیرامون وضع اوکراین به روسیه بستگی ندارد و آمریکا و برخی متحدانش و ناتو تنش آفرینی می کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحولات ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته و به رغم اعلام روسیه مبنی بر کاهش نیروهایش، ادعا کرد که روسیه "نیروهای پیشرو" را به سربازان خود در مرز اوکراین اضافه کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعا کرد: هرچه می بینیم، بخشی از یک سناریو برای ایجاد اقدامات تحریک‌آمیز دروغین و سپس پاسخ به این تحریکات و در نهایت تهاجم به اوکراین است.

بلینکن گفت: آنچه روسیه در روزهای اخیر انجام داده، باعث هوشیاری آمریکا شده است.

نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز به رغم اعلام مسکو مبنی بر کاهش نیروهایش در مرزهای اوکراین، ادعا کرد که اکنون ۱۹۰ هزار نیروی روسی در نزدیکی مرزهای کی‌یف مستقر شده اند.

 مایکل کارپنتر سفیر و نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا روز جمعه به وقت محلی گفت که سازمان امنیت و همکاری اروپا شواهدی پیدا کرده است که  نشان می دهد ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار  سرباز روسی در زمان حاضر در مرز های اوکراین حضور دارند. این تخمین ها در ۳۰ ژانویه حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسیه بوده است.

مقام‌های آمریکا و متحدان این کشور با وجود اینکه ادعای آنها در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه فوریه تحقق نیافت، همچنان ادعا می کنند که روسیه ممکن است در روزهای آینده به اوکراین حمله کند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می گوید که فکر می‌کند روسیه در چند روز آینده به اوکراین حمله خواهد کرد.

به رغم ادعاهای غرب، مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی ناتو تحت رهبری آمریکا شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، این کشور را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.