۰ نفر

آیا دادگاه می‌تواند رییس‌جمهور سابق آمریکا را محکوم کند؟

ترامپ در تله قانون

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۳
کد خبر: 612134
ترامپ در تله قانون

واقعیت این است که بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان و البته هیچ‌کدام از دموکرات‌ها علاقه‌ای به ریاست جمهوری مجدد دونالد ترامپ ندارند. البته خود او ظاهرا از دوران ریاست جمهوری لذت برده و علاقمند است یک بار دیگر این دوران را تجربه کند. اما حواشی او در تجارت ممکن است مانع ترامپ برای نامزدی در انتخابات شود. او به خوبی راه‌های دور زدن قانون را بلد بوده، اما حالا با علنی‌تر شدن صحنه‌ زندگی‌اش، دادگاه‌ها تلاش می‌کنند به حساب‌هایش رسیدگی بیشتری کنند. از جمله حکمی که قاضی نیویورکی برای حضور او و فرزندانش در دادگاه صادر کرده است. به نظر می‌رسد دردسرهای او به این زودی پایان نخواهد یافت.

  اقتصادآنلاین-موسی حسن‌وند؛ از زمان ورود او به مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، تخطی از ساختار و قوانینی که بر همه افراد دیگر حاکم است، یک عنصر کلیدی جذابیت سیاسی او را برای طرفدارانش ساخت. او به زن‌ها توهین می‌کرد، مالیات نمی‌پرداخت، قانون را دور می‌زد و رفتاری داشت که به نظر می‌رسید مدتهاست (حداقل در سطوح بالای کشورهای توسعه یافته) پایان پذیرفته است. پیروانش هم شبیه او انزجار خود را نسبت به نخبگان منعکس می‌کنند. دوست داشته باشیم یا نه، امروز پیشران اصلی حزب جمهوری‌خواه را ترامپ و هوادارنش تامین میکنند. هوادارانی سفیدپوست، مذهبی و محافظه‌کار، آنچنان که "مایک پنس" معاون ترامپ گفته بود.

ترامپیسم بدون ترامپ

سی‌ان‌ان‌ در این باره نوشته "در پشت صحنه سیاسی جمهوری خواهان، این رسوایی می‌تواند پرچمدار بودن ترامپ را دچار چالش کند. در حال حاضر، برخی از جمهوری‌خواهان می‌ترسند که ترامپ با ادعاهای دروغین خود مبنی بر اینکه به طور غیرقانونی از قدرت کنار گذاشته شده، کمپین جمهوری‌خواهان برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را تحت الشعاع قرار دهد. کمپینی که بر تورم بالا و قیمت بنزین، خشم از تعطیلی مدارس و مهاجرت تمرکز کرده است."

نظرسنجی اخیر سی ان ان از این ایده حمایت می کند که جذابیت ترامپ ممکن است به اندازه گذشته قوی نباشد. حدود 50 درصد از پاسخ دهندگان جمهوری‌خواه و متمایل به این حزب گفته‌اند "از جمهوری خواهان می خواهند که او را دوباره نامزد کنند." در واقع این ایده مطرح است که جمهوری‌خواهان به دنبال نامزدی هستند که ایده‌های ترامپیستی داشته باشد، اما ترامپ نباشد. برای همین احتمالا رییس جمهور سابق از حمایت سیاسی جمهوری‌خواهان در دادگاه برخوردار نخواهد بود. آنچنان که مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید ترامپ، معتقد است "اگر مشکلات حقوقی رییس جمهور سابق عمیق شود، در میان نامزدهای احتمالی 2024 نخواهد بود."

واقعیت این است که جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده روی "دیگران" سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مایک پنس یا مایک پمپئو (وزیر خارجه ترامپ) کسانی هستند که به اندازه ترامپ تندرو، اما قابل کنترلند.

رسانه، دادگاه و ترامپ

برای همین باید دید رفت و آمد ترامپ به دادگاه در نهایت چه نتیجه‌ای خواهد داشت. چون در صورت حمایت جمهوری‌خواهان می‌تواند از قدرت رسانه‌های محافظه‌کار در تغییر برداشت پایگاه اصلی رای خود برای رفع و رجوع کردن پرونده‌های خویش بهره ببرد.

این رسانه‌ها در هفته گذشته با تمرکز مجدد بر ادعاهای ترامپ مبنی بر جاسوسی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون از کاخ سفید و سازمان ترامپ توانستند قدرت خود را به رخ بکشند. پس حمایت سازمانی جمهوری‌خواهان چیزی نیست که ترامپ بتواند از آن صرفنظر کند.

اما احضاریه دادگاه در مورد امور مالی سازمان ترامپ، حسابی او را درگیر کرده است. تلاش او برای کاهش اعلامی ارزش دارایی‌هایش و فرار مالیاتی، فقط یکی از چیزهایی است که او را به دادگاه کشانده، در مورد دیگر دادگاه تلاش ترامپ برای مخفی نگه داشتن اسناد کاخ سفید از تحقیقات در مورد آشوب‌های ششم ژانویه (حمله به ساختمان کنگره توسط هواداران ترامپ) را نادیده گرفت. البته تحقیقات دیگری مانند رای دهندگان قلابی و چندین پرونده خانوادگی نظیر دعوای ارثی با خواهرزاده‌اش نیز همچنان ادامه دارد. البته ناظران معتقدند شکاف عمیق در آمریکا و قطبی شدن جامعه، احتمالا از ترامپ در برابر سقوط محافظت کند و او بتواند از خود چهره‌ای بسازد که در مقابل ساختار ناعادلانه و فاسد ایستاده است.

نشانه‌ها هم موید همین موضوع است. تیم رییس جمهور سابق استدلال می‌کند که ترامپ قربانی بی‌گناه یک انتقام‌گیری سیاسی به رهبری دموکرات‌هاست که می‌ترسند او در انتخابات آینده دوباره قدرت را در کاخ سفید به دست آورد. هر چند ترامپ مطمئنا از دعواهایی که او را به صدر خبرها بیاورد اجتناب نخواهد کرد. او همه عمر تلاش کرده در صدر خبرها باشد و تلاش‌های او یک دوره ریاست جمهوری آمریکا را برایش به ارمغان آورده، او قطعا روش برنده‌اش را برای رسیدن به دور دوم تغییر نخواهد داد و احتمالا جمهوری‌خواهان نیز چاره‌ای جز پذیرفتن رهبری او در حزب نخواهند داشت.