۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه؛

اخراج دیپلمات های آمریکا انتخاب ما نبود

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۳۹
کد خبر: 612007
اخراج دیپلمات های آمریکا انتخاب ما نبود

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد اخراج معاون سفیر آمریکا در مسکو از روسیه اعلام کرد: جنگ روادید با ایالات متحده و اخراج دسته جمعی دیپلمات‌ها انتخاب طرف روسی نبوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه روسیه منتشر شد، نوشت: برای بار چندمین اعلام می‌کنیم که اخراج دسته جمعی دیپلمات‌ها و جنگ روادید که میان روسیه و آمریکا دور گرفته است، انتخاب ما نیست.

وی افزود: بارها در سطوح مختلف به طرف آمریکایی پیشنهاد کردیم که بدتر کردن شرایط برای فعالیت مراکز دیپلماتیک دو کشور را متوقف کرده و همه محدودیت‌های اعمال شده در سال‌های اخیر را به صفر برساند.

جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو امروز (پنجشنبه) به وزارت امورخارجه روسیه احضار و موضوع اخراج بارت گورمن معاون وی، به او ابلاغ شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در ادامه ابراز تاسف کرد که از نظر دولت آمریکا، عادی شدن روابط مسکو و واشنگتن جاده یکطرفه است که در آن فقط منافع آمریکا تامین و بقیه نادیده گرفته می‌شود.

زاخارووا تصریح کرد: بدیهی است که ما قصد نداریم با چنین رویکرد تبعیض آمیزی کنار بیاییم.

«جیسون ربهولتس» سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو امروز (پنجشنبه) به ریانووستی گفت: روسیه بارت گورمن معاون سفیر آمریکا در مسکو را اخراج کرد.

به گفته وی، گورمن عضو کلیدی این سفارتخانه و دارای روادید معتبر اقامت در روسیه بود و از حدود سه سال پیش به این کشور آمده بود.

سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو تصریح کرد: واشنگتن اخراج این دیپلمات ارشد را گامی برای تشدید تنش‌ها می‌داند و امکان پاسخ متقابل به آن را بررسی می‌کند.

روسیه بارها به آمریکا در مورد شرایط دشواری که واشنگتن برای دیپلمات‌های روس در آمریکا ایجاد کرده، اعتراض کرده است.

به گزارش رسانه‌های روسی، معاون سفیر روسیه در آمریکا چندی پیش با پایان روادید خود مجبور به ترک آمریکا شد و شمار زیادی از دیپلمات‌های روسی به ناچار بر سر این مساله ماموریت خود در مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا را به پایان می‌رسانند.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، نیز به تازگی تهدید دولت آمریکا مبنی بر اخراج «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه از واشنگتن در صورت عدم صدور روادید مسکو برای محافظان «جان سالیوان» سفیر آمریکا را بی‌ادبانه خواند.

آناتولی آنتونوف گفته بود که اگر مسکو شرایط واشنگتن برای صدور روادید برای محافظان سفیر آمریکا را رعایت نکند، وزارت امورخارجه این کشور او را مجبور می‌کند تا ماه آوریل آمریکا را ترک کند.

وزیر امورخارجه روسیه این تهدید آمریکا را بی ادبانه خواند و هشدار داد که اگر گستاخی آمریکا در موضوع ماموریت‌های دیپلماتیک ادامه یابد، روسیه پاسخ مناسب برای برابر کردن تعداد دیپلمات‌ها در اختیار دارد.

وی افزود: ما به آنها هشدار دادیم که اگر این بی ادبی‌ها ادامه پیدا کند، ما از آنتونوف (سفیر روسیه) خواهیم خواست که ایالات متحده را ترک کند. ما پاسخ مناسب داریم که حضور دیپلماتیک خود را برابر کنیم.