۰ نفر

در گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی مطرح شد:

حمایت آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۳۴
کد خبر: 610776
حمایت آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها با روسیه و پس از گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود، امروز یکشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش گفت‌وگو و مدعی تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کاخ سفید روز یکشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا امروز با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین گفت‌وگو کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: بایدن بار دیگر به تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

 کاخ سفید در بیانیه خود آورده است، رییس جمهوری آمریکا به صراحت اعلام کرد که آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود به هر تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین سریع و قاطعانه پاسخ خواهد داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است رهبران دو کشور  در مورد اهمیت تداوم پیگیری دیپلماسی و بازدارندگی در پاسخ به افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین به توافق رسیدند.

همزمان با فضاسازی‌های آمریکا مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین به رغم تکذیب کرملین، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد نمی‌توانیم گزارش‌ها درباره حمله احتمالی در روز چهارشنبه را تایید کنیم.

رییس جمهوری آمریکا روز شنبه به وقت محلی در گفت‌وگوی تلفنی یکساعته با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، همچنان او را در صورت حمله احتمالی به اوکراین تهدید کرد و گفت آمریکا برای همه سناریوها و احتمالات علیه مسکو آماده است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد بایدن به صراحت بیان کرد که اگر روسیه تهاجم بیشتری به اوکراین انجام دهد، آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود قاطعانه به این اقدام پاسخ خواهند داد و هزینه های سریع و شدیدی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید ادعا شده است رییس جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین رنج گسترده انسانی را به همراه خواهد داشت و جایگاه روسیه را در جهان تنزل خواهد داد.

کاخ سفید اعلام کرد  بایدن به پوتین به صورت آشکار گفت اگرچه آمریکا در هماهنگی کامل با متحدان و شرکا، همچنان آماده مشارکت در دیپلماسی است، اما به همان اندازه برای سناریوها و احتمالات دیگر آماده است.

کرملین رویکرد تنش زایی بالای آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را محکوم کرده است. طبق اعلام کرملین، پوتین به بایدن گفته است که واشنگتن به نگرانی های اصلی روسیه توجهی نداشته و مسکو پاسخی در مورد موضوعات مهمی چون توسعه ناتو و اعزام نیروهای تهاجمی به اوکراین دریافت نکرده است.

واشنگتن و متحدانش مدعی اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است.

پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند. 

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.​