۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

ترامپ دیگر جمهوری خواه نیست!

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 610455
ترامپ دیگر جمهوری خواه نیست!

شکاف‌هایی در راس حزب جمهوری‌خواه در حال ظاهر شدن است. کمیته ملی جمهوری‌خواهان هفته گذشته لیز چنی و آدام کینزینگر دو نفر از منتقدان اصلی دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان را به دلیل شرکت در تحقیقات کنگره در رابطه با حمله سال گذشته به ساختمان کنگره و کمک به «آزار و شکنجه شهروندان عادی درگیر در گفتمان سیاسی مشروع» محکوم کرد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، در روز هشتم فوریه، میچ مک کانل رهبر سنای حزب نسبت به این مساله واکنش نشان داد و رویدادهای ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را «شورش خشونت آمیز به منظور جلوگیری از انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از یک انتخابات قانونی تایید شده از یک دولت به دولت دیگر» خواند. تنها چند روز پیشتر مایک پنس موضع قاطع مشابهی در برابر ادعاهای رییس سابق خود مبنی بر تقلب در انتخابات اعلام کرد. پنس گفت: «این هفته شنیده‌ام که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود که حق دارم انتخابات را لغو کنم. اما ترامپ اشتباه می‌کند... و صادقانه بگویم هیچ ایده‌ای غیرآمریکایی‌تر از این تصور نیست که هر فردی بتواند رییس‌جمهوری آمریکا را انتخاب کند.»

این اختلافات نشان دهنده شکاف فزاینده‌ای میان برخی از چهره‌های ارشد حزب در مورد آقای ترامپ است و نشانه‌های دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد کنترل آقای ترامپ بر جمهوری‌خواهان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل نیویورک تایمز از گزارش‌های نامزدها به کمیسیون انتخابات فدرال (fec)، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، هر هفت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح دونالد ترامپ رای دادند و به دنبال انتخاب مجدد هستند، مخالفان اصلی خود را افزایش دادند. یکی از آنها فرد آپتون از میشیگان بود که در سه ماهه آخر سال ۷۲۶ هزار دلار جمع آوری کرد. استیو کارا یکی از رقبای آقای ترامپ از او حمایت کرده است، تنها ۱۳۴ هزار دلار جمع آوری کرد.

ردیابی پول در اینجا به معنای بررسی روانشناسی رای دهندگان جمهوری‌خواه است. آیا آنها همچنان از رییس‌جمهوری سابق خود حمایت می‌کنند؟ برخی از نظرسنجی‌های عمومی در جهتی مشابه با داده‌های کمیسیون انتخابات فدرال هستند و نشان می‌دهند که آقای ترامپ در بدترین وضعیت خود حداقل از اوایل سال ۲۰۱۹ قرار دارد.

در دو سال گذشته نظرسنجی‌هایی که از سوی ان‌بی‌سی نیوز انجام شده بود از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌پرسیدند که آیا خود را بیشتر حامی دونالد ترامپ می‌دانند یا حامی حزب جمهوری‌خواه؟ در پایان اکتبر ۲۰۲۰، ۵۴ درصد از پاسخ دهندگانی که خود را جمهوری‌خواه معرفی کردند، گفتند که بیشتر از طرفداران آقای ترامپ هستند در حالی که ۳۸ درصد اذعان می‌کردند که بیشتر به حزب وفادار هستند. اما همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، اولین نظرسنجی ان‌بی‌سی در سال جاری نشان می‌دهد که این الگوها تقریبا معکوس شده است: ۵۶ درصد از حزب حمایت بیشتری می‌کنند و ۳۶ درصد می‌گویند که بیشتر از آقای ترامپ حمایت می‌کنند.ع

نمودار

نمودار نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز در حمایت از دونالد ترامپ یا حزب جمهوری‌خواه

ارقامی که هفته گذشته توسط شرکت نظرسنجی اکلون اینسایتس و مشاوره همسو با جمهوری‌خواهان منتشر شد، اخبار نگران‌کننده‌ای برای آقای ترامپ داشت. اکلون از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در سراسر کشور پرسید که آیا آنها رییس‌جمهوری سابق یا ران دیسانتیس فرماندار فلوریدار را به عنوان نامزد ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند؟ در میان همه جمهوری‌خواهان، آنها دریافتند که ۵۷ درصد آقای ترامپ را ترجیح می‌دهند و ۳۲ درصد از آقای دیسانتیس حمایت می‌کنند. در میان جمهوری‌خواهانی که نام هر دو نامزد را شنیده بودند، برتری آقای ترامپ از ۲۵ امتیاز به ۱۶ امتیاز کاهش یافت.

هیچ کدام از اینها بدان معنی نیست که جمهوری‌خواهان با رییس‌جمهوری سابق خود اتمام حجت کرده‌اند. برتری ۱۶ امتیازی در مقابل آقای دیسانتیس در نامزدی سال ۲۰۲۴ به پیروزی بزرگه اولیه تبدیل خواهد شد. اکثر رای دهندگان جمهوری‌خواه همچنان آقای ترامپ را محبوب ارزیابی می‌کنند و معتقدند او تا حدود زیادی بزرگترین جمع آوری کننده سرمایه در جناح راست است که می‌تواند پول را به سمت نامزدهای وفادار هدایت کرده و تجمعات عظیمی برای آنها برگزار کند. اما به نظر می‌رسد که نگرش‌ها در حال تغییر است، اگرچه به آهستگی. بذرها برای حزب جمهوری‌خواه کاشته می‌شود تا تمرکزها از روی دونالد ترامپ برداشته شود.