۰ نفر

رییس جمهور اوکراین خواهان شواهد حمله به کشورش شد

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷
کد خبر: 610342
رییس جمهور اوکراین خواهان شواهد حمله به کشورش شد

«ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین در واکنش به ادعای رییس جمهوری آمریکا مبنی بر تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ ماه فوریه، خواستار ارائه شواهد در این مورد شد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، زلنسکی روز شنبه در جمع خبرنگاران، خواست تا در صورتی که شواهدی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ ماه فوریه وجود دارد، به دولت اوکراین ارائه شود.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس اطلاعات نشریه آمریکایی پولیتیکو، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در دیدار مجازی با سران کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و ناتو، مدعی شد که روسیه روز ۱۶ ماه فوریه (روز چهارشنبه) به اوکراین حمله خواهد کرد.  

 زلنسکی خطاب به خبرنگاران گفت: اگر شما یا هر کس دیگری اطلاعاتی در مورد تدارک ۱۰۰ درصدی تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ فوریه یا پس از این تاریخ در اختیار دارید به ما ارائه دهید.  

رییس جمهوری اوکراین در همین حال تصریح کرد که در فضای اطلاع رسانی، اخبار بسیار زیادی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ فوریه وجود دارد.

به گفته وی، دولت اوکراین از وجود چنین خطری اطلاع دارد و باید برای هر گونه اقدامی از هر مرزی آماده باشد.  

 سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه امروز در گفت و گوی تلفنی با بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که کارزار تبلیغاتی «تجاوز روسیه» به اوکراین اهداف تحریک آمیز را دنبال می کند.

به گزارش سایت وزارت خارجه روسیه، لاوروف  در این تماس تلفنی به غیرقابل قبول بودن اقدامات ناقض تعهدات تقسیم ناپذیری امنیت در اتحادیه اروپا- آتلانتیک تاکید کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه به همتای آمریکایی خود گفت که پاسخ به پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین های امنیتی، مفاد کلیدی مسکو را نادیده گرفته است.
لاوروف تاکید کرد که کمپین تبلیغاتی ایالات متحده و متحدانش در مورد "تجاوز روسیه" به اوکراین، اهداف تحریک آمیز را دنبال می کند و مقامات کی یف را به خرابکاری در توافقنامه های مینسک و تلاش های مضر برای حل "مشکل دونباس" با زور تشویق می کند. 

  «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد که کشورهای غربی از عمل تحریک آمیز که در شرق اوکراین تدارک دیده می شود، اطلاع دارند.  

زاخارووا گفت که کشورهای غربی بطور گسترده سلاح به اوکراین تحویل می دهند و این وضعیت نشان می دهد که آنها از عمل تحریک آمیز در حال تدارک در منطقه مناقشه در اوکراین اطلاع دارند.  

تنش ها در هفته های اخیر در پی ادعای شماری از سران غربی مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است.

مسکو بارها گفته است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.