۰ نفر

آمادگی آمریکا برای دور جدید مذاکرات با روسیه

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۱۱
کد خبر: 608309
آمادگی آمریکا برای دور جدید مذاکرات با روسیه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در تداوم سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار کشورش اظهار داشت آماده ادامه مذاکرات با روسیه در خصوص نگرانی های امنیتی مشترک هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا،  وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه وقت محلی در نشستی خبری با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه مسیر دیپلماتیک مشخص است، افزود در همین حال ما و  متحدان مان مصمم هستیم که اگر روسیه مسیر تهاجم را انتخاب کند، عواقب واقعی و شدید وجود خواهد داشت.

وی مسکو را تهدید کرد ما یک پاسخ سریع با تاثیر بالا را آماده کرده ایم که بر اقتصاد و سیستم مالی روسیه تاثیر عظیمی خواهد داشت. این پاسخ شامل تحریم ها و کنترل های صادراتی قابل توجه است که تاثیر طولانی مدت بر نیاز روسیه به فناوری مورد نیاز خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا گفت که اتحادیه اروپا نیز درحال آماده سازی اقدامات مشابه است و ما با آنها از نزدیک همکاری می کنیم.

بلینکن ادامه داد در همین حال ما با کنگره و متحدان و شرکا همکاری نزدیک داریم تا اوکراین را برای دفاع از خود آماده کنیم. در سال گذشته به اوکراین ۶۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی ارائه کردیم. این بیشترین کمک مالی به اوکراین در مقایسه با سال های گذشته بود.

این مقام دولت بایدن ادامه داد به متحدان آمریکا اجازه دادیم به اوکراین تجهیزات نظامی آمریکایی ارائه دهند. ما نیرو به اروپا اعزام کردیم و نیروهای خود را به حالت آماده باش درآوردیم و با اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصاد اوکراین همکاری می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که اتفاقات بعدی به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  برای انتخاب مسیر دیپلماسی و امنیت دسته جمعی  ارتقاء یافته یا درگیری بیشتر با اوکراین بستگی دارد. در هرصورت آمریکا و متحدان و شرکای آن آماده هستند. مانند گذشته ما به صورت متحد برای دفاع از اصول ثبات، امنیت و رفاه عمل می کنیم.

بلینکن همچنین گفت که امنیت انرژی به طور مستقیم با امنیت ملی، منطقه ای و جهانی مرتبط است. ما درحال گفت و گو با کشورهای مختلف جهان برای افزایش ظرفیت تولید گاز آنها هستیم تا از عواقب احتمالی قطع صادرات گاز از سوی روسیه جلوگیری کنیم.

وی افزود که ما به نگرانی های روسیه گوش دادیم و نگرانی های خود از اقدامات تضعیف کننده امنیت آنها را مطرح کردیم. ما و متحدان اروپایی پیشنهادات برای تامین امنیت برای همه را به روسیه ارائه کرده ایم.

روسیه نزدیک به ۴۰ درصد از نیازمندی اتحادیه اروپا را به گاز تامین کند و تاثیر بالقوه حمله احتمالی روسیه به اوکراین بر این عرضه، اتحادیه اروپا را به درخواست افزایش صادرات از دیگر کشورها، واداشته است.

آمریکا اخیرا مدعی شده که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است و در این مسیر متحدان واشنگتن نیز با کاخ سفید همراهی می‌کنند.

غرب مدتهاست تلاش داشته با هر ابزاری روسیه را تحت فشار بگذارد. اخیرا آمریکا تحرکات روسیه را دستاویزی برای به راه انداختن هجمه و فشار علیه مسکو کرده است. روسیه بارها تاکید کرده که این تحرکات و فعالیت های نظامی در قلمرو خود این کشور انجام می شود و مغایر با قوانین بین‌المللی نیست.

کرملین تصریح کرده که اقدامات نظامی‌اش تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود و فضاسازی غرب در مورد تمرین های نظامی روسیه بی‌پایه و اساس بوده که با اهداف خاص دنبال می شود.

آمریکا با همراه برخی کشورهای ناتو تلاش کرده اند اتفاقات سال ۲۰۱۴ در اوکراین را بار دیگر زنده کنند و تحولات اخیر را مشابه آن سال بخوانند.