۰ نفر

انتقاد شدید نیکی هیلی از سیاست‌های بایدن؛

چرا بایدن ایران را آزاد گذاشته است؟

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۲
کد خبر: 606794
چرا بایدن ایران را آزاد گذاشته است؟

پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر در مقاله‌‌ای با عنوان «چرا بایدن ایران را آزاد گذاشته است؟» به قلم نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و مشاور ارشد گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای نوشته است: «وقتی اخیراً فهمیدم ایران مرا تحریم کرده است، این اقدام را به منزله دریافت یک نشان افتخار برای خود تلقی کردم. اما این اقدام باید رابطه جو بایدن، رییس جمهوری با ایران را به همه ما یادآوری کرده باشد.»

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ او در ادامه نوشته است: حتی در شرایطی که ایران، آمریکایی‌هایی مانند مرا هدف قرار می‌دهد، بایدن به ایران اجازه می‌دهد به تهدیدات ضد آمریکا آزادانه عمل کند. حمله ایران به مرا فراموش کنید - بایدن باید ایران را برای مسائل خیلی بیشتری پاسخگو کند.

بایدن سال گذشته وقت خود را صرف بازگشت به توافق هسته‌ای کرد. با این حال، اکنون مشخص شده است که او تا چه اندازه آمادگی دارد سخاوتمندی نشان دهد.

آمریکا سال ها،  تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه محموله‌های نفتی ایران اعمال کرده است که از گروه‌هایی در سراسر خاورمیانه و حملات نظامی به نیروهای آمریکایی حمایت مالی می‌کند. با این حال، ایران  سال گذشته همچنان 40 درصد بیشتر از سال قبل نفت ارسال کرده است. این تنها به این دلیل امکان پذیر است که بایدن از اجرای تحریم‌ها خودداری کرد.

نحوه صحبت کردن دولت بایدن به گونه‌ای است که تنها به کاهش تحریم‌ها علیه ایران می‌اندیشد. این کار غلط است. بایدن قبلا‍ امکان کاهش تحریم‌ها را برای ایران فراهم کرده است. ایران حداقل 15 میلیارد دلار درآمد داشته است که باید از درآمد ایران حذف می‌شد. ما بر اساس تاریخ، دقیقاً می‌دانیم که این پول به کجا می‌رود: پول بیشتری در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گیرد و میلیون ها پول بیشتر صرف تهدید آمریکا و متحدان ما می‌شود.

کنگره اخیراً بایدن را موظف کرد کاهش تحریم‌‌هایی را که برای تروریست‌ها اعمال می‌شود گزارش دهد اما بایدن اعلام کرد این قانون را نادیده می‌گیرد.

پس نفت ایران به کجا می‌رود؟ نفت ایران در اختیار دشمنان آمریکا - چین، روسیه، ونزوئلا، سوریه قرار می‌گیرد. این یک مشکل بزرگ است. دولت بایدن با امتناع از اجرای تحریم‌ها علیه ایران، مستقیماً به کشورهایی کمک می‌کند که می‌خواهند آمریکا را تضعیف کنند.

چین نمونه‌ای عالی در این زمینه است. دولت بایدن به جای جلوگیری از ارسال نفت ایران به چین، تصمیم گرفت درباره آن گفتگو کند. این نقطه ضعف، واضح و ساده و خطرناک است. واضح است که صحبت در مورد آن هیچ نتیجه‌ای نداشت. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که صادرات نفت ایران را دنبال می کند، اعلام کرد تجارت نفت ایران به چین تا نوامبر 62 درصد افزایش داشته است. چین بدون روبرو شدن با عواقبی برای اقدامات خود، مطمئناً امسال نفت بیشتری از ایران وارد خواهد کرد.

پاسخگو بودن ایران هرگز مهمتر از این نبوده است. حتی قبل از اینکه بایدن احمقانه و مخفیانه، فشار را از روی ایران بردارد، ایران به حرکت خود به سمت ساخت سلاح هسته ای ادامه می دادند. ایران همچنین حمایت خود از گروه‌هایی را در حین ساخت پهپادهای پیشرفته و عملیات جنگ سایبری تقویت کرده است.

تهران سال گذشته بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر که بتوان به خاطر آورد تهاجمی بوده است. رژیم ایران اساساً همکاری با بازرسان تسلیحات هسته‌ای را متوقف کرده است. این کشور اکنون  غنی‌سازی اورانیوم تا سطح تسلیحاتی را منتفی نمی‌داند. دانشمندان ایران، فعالیت هسته‌ای را به پایان رسانده‌اند که کاربرد غیرنظامی ندارند و فقط کاربرد نظامی دارند. ایران در تمام این مدت، گروه‌ها را در سراسر خاورمیانه با پهپادهای قدرتمند مسلح می‌کند. این در حالی است که ایران، آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته و حتی نقشه آدم‌ربایی شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا را طراحی می کند.

پاسخ درست به تجاوز ایران، نشان دهنده قدرت و عزم است - دقیقاً برعکس کاری که بایدن انجام می دهد. بایدن به جای کاهش فشار بر ایران، باید اقدامات قوی‌تری انجام دهد، تحریم‌های شدیدتری صادر کند و همزمان به اجرای تحریم‌های فعلی بپردازد. بایدن باید این موضوع را روشن کند که تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد فشارها افزایش می یابد.

اینکه ایران فکر می کند می‌تواند به واسطه اقدامات زیادی از جمله تحریم کردن من با مجازات روبرو نشود، بیانگر مسائل زیادی است. زمان آن فرا رسیده است که دولت بایدن با اجرای قانون و مانع شدن از ارسال نفت به ایران نشان دهد که نمی‌تواند به این شکل عمل کند. هر اقدامی کمتر از این، توهین به مردم و هدیه‌ای به دشمنی است که می خواهد ما را نابود کند.