۰ نفر

کاخ سفید خواستار ورود چین‌‌ در موضوع اوکراین شد

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۵۷
کد خبر: 604578
کاخ سفید خواستار ورود چین‌‌ در موضوع اوکراین شد

سخنگوی کاخ سفید در تداوم سیاست های دوگانه دیپلماسی و فشار واشنگتن، از چین خواست با استفاده از نفوذ خود روسیه را از حمله احتمالی ادعایی به اوکراین برحذر دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی این مطلب را در نشستی با خبرنگاران بیان کرد و همزمان ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست دیگری با خبرنگاران در این زمینه گفت که چین دارای روابط خاصی با روسیه است و امیدواریم پکن از نفوذ خود به شکل سازنده ای استفاده کند.

اظهارات امروز سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در حالی است که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز گذشته همزمان با ارائه پاسخ کتبی کشورش به پیشنهادات روسیه درباره تضمین های امنیتی، مدعی حمله مسکو به اوکراین تا اواسط ماه فوریه (ماه آتی میلادی) شد.

شرمن در نشست استراتژی اروپایی موسوم به یالتا ادعا کرد نمی دانم که آیا او (ولادیمیر پوتین) تصمیم نهایی را گرفته است یا خیر، اما همه نشانه ها حاکی از استفاده از نیروی نظامی علیه اوکراین از اکنون تا اواسط ماه فوریه است.

معاون آنتونی بلینکن که در اوایل ماه جاری با همتای روس خود دیدار کرد و مسکو را برای حمله به اوکراین تهدید کرد، مدعی شد که برنامه ریزی پوتین (برای حمله احتمالی به اوکراین) ممکن است تحت تأثیر المپیک زمستانی پکن قرار گیرد.

  آمریکا و چندین متحد آن المپیک زمستانی پکن را به بهانه حقوق بشر تحریم کرده اند.

شرمن گفت: همه ما می دانیم که  مراسم افتتاحیه المپیک پکن در ۴ فوریه، آغاز می شود و انتظار می رود پوتین در این مراسم شرکت کند. فکر می‌کنم اگر پوتین آن زمان  را برای حمله به اوکراین انتخاب کند، احتمالا  باعث نارضایتی شی جین ‌پینگ رییس‌جمهوری چین می شود و این امر ممکن است بر زمان‌بندی و تفکر پوتین تأثیر بگذارد.

گفت و گوی بایدن و همتای اوکراینی 

سخنگوی کاخ سفید همچنین از تصمیم جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای تماس با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین خبر داد.

همزمان خبرنگار سی ان ان اعلام کرد که مقامات اوکراینی از تصمیم آمریکا برای خارج کردن برخی از کارمندان سفارت خود در کی یف ناراضی هستند.

رییس جمهوری اوکراین پیش از این هشدار داده بود که این اقدام یک واکنش افراطی است. زلنسکی همچنین امیدوار به توضیح بایدن در مورد مذاکرات مثبت با روسیه در پاریس است.

انتظار می رود که زلنسکی در تماس خود با بایدن از آمریکا بخواهد در استفاده از کلماتش در خصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین دقت بیشتری به خرج دهد.

اوکراینی ها به خصوص خواهان دقت بیشتر آمریکا در به کار بردن کلماتی مانند "قریب الوقوع" هستند زیرا این کلمات باعث ایجاد رعب و وحشت در اوکراین شده و بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی می گذارد.

روسیه بارها ادعاها در مورد حمله به اوکراین را رد کرده و اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد، روسیه همچنین هشدار داده است که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.