۰ نفر

توافق روسیه و آمریکا بر سر ادامه مذاکرات اوکراین

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۱۱
کد خبر: 602216
توافق روسیه و آمریکا بر سر ادامه مذاکرات اوکراین

وزیران خارجه آمریکا و روسیه در مذاکرات روز جمعه خود در ژنو درباره اوکراین توافق کردند به مذاکرات درباره اوکراین ادامه دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بار دیگر مسکو را تهدید کرد اگر به اوکراین حمله کند با واکنش سریع و شدید مواجه خواهد شد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو همچنان منتظر پاسخ کتبی به درخواست های  تضمین امنیتی این کشور است.
وزیران خارجه آمریکا و روسیه اعلام کردند که آماده اند به گفتگوها ادامه دهند.
بلینکن گفت بر اساس گفت‌وگوهایی که در هفته گذشته و امروز در ژنو داشتیم، فکر می‌کنم زمینه‌ و ابزار پرداختن به برخی از نگرانی‌های متقابل ما در مورد امنیت، وجود دارد.
این مقام دولت بایدن مدعی شد که مذاکرات صادقانه و اساسی است و به خبرنگاران گفت که روسیه اکنون باید انتخاب کند.
بلینکن با بیان اینکه دیپلماسی گزینه مورد نظر است، اظهار داشت می‌توان مسیر دیپلماسی را انتخاب کرد که به صلح و امنیت منتهی شود یا مسیر درگیری، پیامدهای شدید و محکومیت بین‌المللی را انتخاب کرد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد به صراحت گفته‌ایم  اگر هر یک از نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این یک تهاجم مجدد است که با واکنش سریع، شدید و متحد آمریکا و شرکا و متحدان آن مواجه خواهد شد
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز این دیدار را مفید دانست و گفت که توپ در زمین واشنگتن است .
وی افزود که مسکو پس از دریافت پاسخ کتبی به درخواست های امنیتی گسترده خود از آمریکا، قرار داشتن مذاکرات در مسیری درست را ارزیابی خواهد کرد.
به گزارش ریانووستی، لاوروف یادآورشد که بلینکن وعده داد هفته آینده پاسخ مکتوب آمریکا به پیشنهادات امنیتی روسیه ارائه شود.
منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.
روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.