۰ نفر

واشنگتن پست بررسی کرد؛

جهان نظاره گر تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۰۳
کد خبر: 601592
جهان نظاره گر تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جریان سفر خود به کیف گفت که نتیجه درگیری غرب با روسیه تأثیرات گسترده‌ای بر هنجارهای جهانی خواهد داشت.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش واشنگتن پست، این دیپلمات ارشد آمریکایی در دیدار با مقامات ارشد اوکراین در پایتخت این کشور بر نگرانی‌های موجود در کشورهای غربی مبنی بر تلاش رییس جمهوری روسیه برای تسلط مجدد مسکو بر اوکراین تاکید کرد. بلینکن در طول اقامت 24 ساعته خود در کیف با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز دیدار خواهد کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا پیش از سفر بلینکن به اوکراین گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا دولت روسیه واقعاً به دیپلماسی علاقه دارد یا خیر، آیا آماده مذاکره جدی با حسن نیت است یا خیر با این وجود اگر فرصتی برای ایجاد یک راه حل دیپلماتیک وجود داشته باشد ما تمام انرژی خود را صرف تلاش برای تحقق آن خواهیم کرد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: روسیه با استقرار 100 هزار نیرو در اطراف اوکراین، اصولی مانند حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین را به چالش کشیده است. این درحالی است که کرملین هرگونه طرحی برای تکرار تهاجم خود به اوکراین در سال 2014، زمانی که نیروهای روسیه کریمه را تصرف کرده بودند را رد کرده و در مقابل ناتو را به تهدید امنیت روسیه در گسترش قدرت خود به شرق متهم کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز با بیان اینکه ایالات متحده و متحدانش در ناتو مسئول افزایش تنش در منطقه هستند در مورد وضعیت اوکراین گفت: وضعیت در این کشور بسیار متشنج است. ما در آنجا محموله‌های تسلیحاتی و مانورهای مختلفی را از سوی ناتو و کشورهای اروپای غربی را می‌بینیم.

در مقابل یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران ورود نیروها و تجهیزات روسی به بلاروس در این هفته را نه به عنوان یک تمرین معمولی، بلکه به عنوان یک نمایش قدرت قبل از حمله احتمالی به اوکراین توصیف کرد. این مقام ارشد ادامه داد: واضح می‌گویم وضعیت بسیار خطرناک است. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که روسیه می‌تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها روز جمعه بلینکن در ژنو با همتای روسی خود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد. دیداری که به گفته مقامات ایالات متحده نشان می‌دهد آیا رهبران روسیه به حل مسالمت آمیز بن بست ایجاد شده تمایل دارند یا خیر. مشخص نیست که آیا بلینکن می‌تواند در مواجه با لاوروف در دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز موفق باشد یا خیر.

به گفته اندرو وایس، محقق بنیاد صلح بین المللی بعید است که لاوروف بتواند کاری بیش از انتقال اطلاعات به پوتین انجام دهد بلکه شاید رویارویی مستقیم پوتین و بایدن بتواند راه‌حلی برای این بحران پیش آمده باشد. روسای جمهور روسیه و آمریکا در ژانویه 2021 یک ملاقات حضوری و سپس یک جلسه مجازی در دسامبر برگزار کردند.

از سوی دیگر در حالی که مسکو در هفته‌های اخیر پیشنهادهایی برای اعمال محدودیت‌های رسمی برای گسترش ناتو به سمت شرق در اروپای شرقی ارائه کرده است، مقامات اروپایی و آمریکایی این ایده را رد کرده‌اند و گفته‌اند که "درهای باز" ناتو به روی اعضای بالقوه از جمله اوکراین قابل تغییر نیست.

واشنگتن نیز تدابیری را برای کنترل تسلیحات و رزمایش‌های نظامی پیشنهاد کرده است که به نظر می‌رسد تاکنون از سوی روسیه با استقبال چندانی مواجه نشده است.

در حالی است که دولت بایدن و شرکای اروپایی قول داده‌اند که فشار اقتصادی شدیدی از جمله تحریم‌ها و اقدامات بالقوه برای حذف روسیه از سیستم مالی جهانی اعمال کنند اما مقامات و کارشناسان تردید دارند که این امر بتواند به طور قابل توجهی بر تصمیمات پوتین تأثیر بگذارد.