۰ نفر

فایننشال تایمز خبر داد؛

نقش روسیه در حمله سایبری به اوکراین

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷
کد خبر: 600710
نقش روسیه در حمله سایبری به اوکراین

اوکراین می‌گوید همه شواهد در حمله سایبری این کشور به نقش روسیه در آن اشاره دارد.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اوکراین اعلام کرده است شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حمله سایبری به وبسایت‌های دولتی در روز جمعه احتمالاً توسط روسیه انجام شده است، زیرا این نگرانی وجود دارد که مسکو در حال برنامه‌ریزی برای اقدام نظامی پس از شکست مذاکرات امنیتی با آمریکا و ناتو است.

وزارت تحول دیجیتال اوکراین روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که همه شواهد نشان می‌دهد که روسیه پشت این حمله قرار دارد». مسکو به جنگ هیبریدی ادامه می‌دهد و به طور فعال در حال افزایش قابلیت‌های اطلاعاتی و فضای سایبری خود است.

کی‌یف در بیانیه خود تاکید کرد که «تحقیقات در این راستا همچنان ادامه دارد» و رسماً این حمله را به روسیه نسبت نداده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز یکشنبه مستقیما به نقش روسیه اشاره نکرد، اما گفت: 'اگر در نهایت این حمله به روسیه نسبت داده شود، من را شگفت زده نمی کند.'

به طور جداگانه، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در آخر هفته اعلام کرد: مشکوک است که یک گروه هکر مرتبط با اطلاعات بلاروس این حمله را انجام داده است - که نشان می‌دهد روسیه می‌توانست از متحد خود برای ایجاد انکار قابل قبول دخالت خود استفاده کند.

دولت مستبد بلاروس که پس از اعتراضات گسترده در تابستان ۲۰۲۰ پیشتاز نزدیک شدن به روسیه بوده است، در مورد این اتهامات اظهار نظری نکرده است.

متحدان غربی اوکراین هشدار داده‌اند که حملات سایبری می‌تواند مقدمه‌ای برای تهاجم نظامی بیشتر پس از جمع‌آوری ۱۰۰ هزار سرباز مسکو در نزدیکی مرز در ماه‌های اخیر باشد.

این حمله سایبری که حدود ۷۰ وبسایت دولتی را از بین برد، در حالی رخ داده که کاخ سفید به روسیه هشدار داد که نیروهای عملیاتی را در شرق اوکراین به عنوان بخشی از «عملیات پرچم دروغین» برای ایجاد «بهانه‌ای برای تهاجم» مستقر کرده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که در صورت تجدید تجاوز روسیه به اوکراین، تحریم‌های «فلج‌کننده» را علیه روسیه در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از پس از الحاق کریمه اعمال خواهند کرد. روسیه در سال ۲۰۱۴ کنترل شبه جزیره اوکراین را به دست گرفت و از آن زمان به جنگ جدایی طلبانه علیه دولت مرکزی کی‌یف در منطقه شرقی دونباس دامن زد.

روسیه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده، اما نسبت به «پاسخ فنی نظامی» نامشخصی هشدار داد در صورتی که ایالات متحده به خواسته‌های ولادیمیر پوتین مبنی بر عقب‌نشینی از گسترش ناتو به سمت شرق عمل نکند و متعهد شود که هرگز کشورهای شوروی سابق از جمله اوکراین را به عضویت نپذیرد.

مقامات غربی ضمن تلاش برای دستیابی به مصالحه در مورد موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات و استقرار نظامی، از ارائه خواسته‌های روسیه خودداری کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، به سی ان ان گفت که شکست مذاکرات در ژنو، بروکسل و وین «ناراحت کننده» بود، زیرا مسکو و ناتو در «مسیرهای کاملا متفاوت» باقی ماندند.

پسکوف همچنین این مساله را رد کرد که مسکو «هیچ گونه سلاح تهاجمی را در خاک اوکراین مستقر نخواهد کرد.»

اگرچه یک حمله سایبری می‌تواند آستانه اعمال تحریم‌ها را برآورده کند، اما مقامات غربی مستقیماً روسیه را در این حمله دخالت نداده‌اند، در حالی که به سابقه طولانی عملیات جنگ الکترونیک مسکو اشاره می‌کنند.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاست، به فایننشال تایمز گفت که این حمله سایبری «بخش آزمایش شده و واقعی کتاب بازی روسیه» بود و گفت که غرب بر روی «ایجاد مشکلات بسیار شدید بسیار سریع در صورت انجام این اقدام روسیه به هر شکلی تمرکز کرده است.» 

سالیوان روز یکشنبه افزود اگر ثابت شود که حملات سایبری اخیر از سوی روسیه بوده است، ممکن است تحریم‌های بیشتری روی میز باشد. او به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «البته، اگر معلوم شود که روسیه با حملات سایبری اوکراین را تحت فشار قرار می‌دهد و اگر این وضعیت در دوره پیش رو ادامه پیدا کند، ما با متحدان خود برای پاسخ مناسب اقدام خواهیم کرد.»

مایکروسافت روز شنبه در یک پست وبلاگی اعلام کرد این حمله که وب‌سایت‌های کابینه و چندین وزارتخانه اوکراین را مخدوش کرده، قصد داشت شبیه باج‌افزار به نظر برسد، اما بدافزار «مخرب» را نیز «طراحی‌شده برای غیرقابل‌استفاده کردن دستگاه‌های هدفمند» افزوده است.

مایکروسافت عوامل اصلی حمله یا هدف آنها را شناسایی نکرد، اما گفت که این حادثه احتمالاً قربانیان بیشتری از آنچه در حال حاضر شناخته شده را تحت تأثیر قرار داده و هشدار داد که این یک «خطر بزرگ برای هر سازمان دولتی، غیر انتفاعی یا شرکتی است دارای سیستم در اوکراین است.»