۰ نفر

آناتولی؛

مسیحیان و یهودیان در ایران آزادانه به امور مذهبی مشغولند

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶
کد خبر: 600325
مسیحیان و یهودیان در ایران آزادانه به امور مذهبی مشغولند

یک خبرگزاری ترکیه‌ای در مطلبی به آزادی اقلیت‌های دینی در ایران در اجرای فرایض مذهبی و امور معمول زندگی اشاره کرد و نوشت، ایران ماوای شمار قابل توجهی از مسیحیان و یهودیان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک خبرگزاری ترکیه‌ای روز یکشنبه با رد ادعای رسانه‌های غربی در مطلبی به آزادی اقلیت‌های دینی در ایران  در اجرای فرایض مذهبی و امور معمول زندگی اشاره کرد.

خبرگزاری «آناتولی»  به نقل از یک شهروند ایرانی، مسیحی نوشت که وی به عنوان یک مسیحی ایرانی راحت است و برای گوش دادن به ناقوس‌های کلیسا، رفتن به جلسات دعا، شرکت در رویدادهای فرهنگی و حضور در جمع  مسیحیان هیچ مشکلی ندارد.

به نوشته آناتولی، در تهران پایتخت نیز چند نقطه برای مسیحیان شهر وجود دارد که مهمترین آنها کلیسای «سنت وارطان» ​​در خیابان «ده متری ارامنه» و کلیسای «سنت سرکیس» در خیابان «ویلا» است. همچنین خیابان میرزای شیرازی و خیابان نجات‌اللهی در مجاورت کلیساها شاهد هجوم خریداران برای ایام  کریسمس بودند از جمله عروسک‌های بابانوئل، درختان کاج مصنوعی، چراغ های رنگارنگ و شیرینی.

آناتولی در ادامه نوشت، شمار مسیحیان ایران، عمدتا ارمنی، و همچنین آشوری‌ها، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و انجیلی‌ها، حدود ۳۰۰۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰۰ نفر است که در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز پراکنده شده‌اند.

این خبرگزاری به کسب و کار راحت مسیحیان در ایران اشاره کرد و نوشت، اکثر مسیحیان در ایران به دلیل حضور در مشاغل مهم از جمله مواد غذایی و شیرینی‌پزی از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند. آنها مغازه‌های زیادی در مرکز تهران و شهرستان‌ها دارند.یکی از شهرونئان مسیحی ایرانی گفت، مشاغل دولتی برای مسیحیان کمتر است، اما کرسی‌های مجلس برای آن‌ها محفوظ است . دو کرسی برای مسیحیان ارمنی و یکی برای مسیحیان آشوری وجود دارد.

به گفته این شهروند مسیحی شاغل در تهران، دانشجویان مسیحی می‌توانند برای پذیرش مدارس و دانشگاه‌ها در ایران و همچنین بورسیه تحصیلات عالی آزاد باشند. آنها همچنین مدارس مبتنی بر جامعه خود را اداره می‌کنند، حتی اگر برنامه درسی توسط دولت تصمیم گیری شود.

آناتولی در ادامه به فعالیت آزاد شهروندان یهودی پرداخت و نوشت، در ایران با وجود شعارهای ضد اسیرائیلی، اقلیت یهودیان ساکن هستند. یک کنیسه محبوب در محله «یوسف آباد» در تهران، نزدیک به شلوغ‌ترین چهارراه شهر، بدون پوشش امنیتی کار می‌کند.

«سیامک مره صدق»، سیاستمدار یهودی ایرانی که دو بار نماینده مجلس شده در این زمینه گفت، تفاوت اروپایی‌ها و مسلمانان این است که ملل مسلمان همیشه به پیروان ادیان دیگر احترام گذاشته‌اند.