۰ نفر

ابراز امیدواری سازمان ملل به کاهش تنش ها میان روسیه و اوکراین

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۲:۱۸
کد خبر: 596528
ابراز امیدواری  سازمان ملل به کاهش تنش ها میان روسیه و اوکراین

سخنگوی سازمان ملل از دیدار و مذاکرات آتی مقامات روسیه با آمریکا و ناتو استقبال و ابراز امیدواری کرد که این دیدارها به کاهش تنش ها منجر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک روز دوشنبه به وقت محلی در مورد تنش میان روسیه و اوکراین به خبرنگاران گفت که ما نگران تنش ها میان اوکراین و روسیه بوده ایم و از تماس های تلفنی سطح بالا استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه  نمی خواهیم شاهد اقدام نظامی خصمانه در اوکراین باشیم، ابراز امیدواری کرد که  این گفت و گوها و تماس ها با وجود تنش ها ادامه یابد.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه ما همیشه از گفت و گو حمایت کرده و آن را تشویق می کنیم، ابراز امیدواری کرد که  نتیجه دیدارهای مقامات آمریکایی و روسی، روسیه و ناتو و سایر دیدارها به کاهش تنش ها منجر شود.

 قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه دوم ژانویه سال جدید میلادی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت و گو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ است، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.

همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه  در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.