۰ نفر

در ادامه مذاکرات و چشم انداز رسیدن به توافق صورت گرفت؛

سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
کد خبر: 596389
سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین

وزارت امور خارجه روز چهارم دسامبر اعلام کرد چوی جونگ گان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در احیای توافق هسته ای ایران (برجام) در وین اتریش دیدار خواهد کرد. این گفت‌وگو در جریان سفر این هیات از امروز تا ۵ روز دیگر برگزار خواهد شد.

اقتصادآنلاین – سیده زهرا محمودی؛ طبق اخبار منتشره از خبرگزاری‌های کره‌ای سفر این هیات به وین به منظور جستجوی راه‌هایی برای حل مشکل پول‌های بلوکه شده ایران در کره خواهد بود. سئول در تلاش است تا مذاکرات احیای برجام و آزاد کردن پول‌های ایران از طریق همکاری و ارتباط با ایران، ایالات متحده و تروئیکای اروپایی را به سرانجام برساند.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه توضیح داده که سفر "چوی جونگ کان" به اتریش با هدف نشان دادن توانایی کره جنوبی برای حل مشکلات جامعه بین المللی به عنوان دارنده وجوه مسدود شده است. وی همچنین با اشاره به صحبت‌های مقامات کره، مبنی بر تلاش برای حل هر چه سریعتر موضوع وجوه مسدود شده در نتیجه مذاکرات برجام، افزود: "اینکه این مذاکرات می‌تواند پیامدهای مثبتی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره داشته باشد را در نظر داریم. کشور ما تمایل خود را برای کمک به توسعه روابط سئول-تهران و در عین حال ادامه حمایت از احیای برجام ابراز می کند."

کره جنوبی عضوی از مذاکرات برجام نیست اما تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، فضایی را به وجود آورده که کشورهای دیگر هم در این مساله درگیر شده‌اند و عملا مذاکرات در سطح جهانی در حال انجام است. این تحریم‌ها انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را به تعویق انداخته است. تیر ماه امسال خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد که وزیر دارایی کره جنوبی و وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیداری دوجانبه در شهر ونیز ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

و وزارت امور خارجه این کشور هم اعلام کرد: "دولت به حمایت دیپلماتیک خود برای احیای برجام، تقویت همکاری‌های روسیه و آمریکا برای حفظ رژیم بین‌المللی منع اشاعه، و ادامه تلاش‌های فعال برای کمک به توسعه روابط کره و ایران ادامه خواهد داد."

وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه توضیح داده که دولت در حال ادامه ارتباط و رایزنی با کشورهای حاضر در مذاکرات برای حل مساله پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. در این نشست پنج روزه، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با نمایندگان همه طرف های برجام مذاکره و دیدار خواهد کرد.