۰ نفر

گوترش از بیانیه مشترک ۵ کشور هسته‌ای استقبال کرد

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۲
کد خبر: 596223
گوترش از بیانیه مشترک ۵ کشور هسته‌ای استقبال کرد

دبیر کل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک قدرت‌ های هسته‌ ای درباره ممانعت از وقوع جنگ هسته‌ ای و مسابقه تسلیحاتی در این خصوص استقبال کرد.

به گزارش روسیا الیوم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی و جنگ هسته‌ای در جهان استقبال کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، «استفان دوجاریک» در بیانیه‌ای گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک قدرت‌های هسته‌ای برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی استقبال می‌کند.

وی افزود: گوترش از اذعان این کشورها به ضرورت پایبندی به توافقات و معاهدات دوجانبه و چندجانبه پیرامون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تمجید می‌کند.

دوجاریک ادامه داد: دبیرکل از این فرصت استفاده می‌کند تا مجدداً تاکید کند تنها راه برای رفع تمام خطرات هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای است.

وی همچنین از آمادگی دبیرکل سازمان ملل متحد برای همکاری با کشورهای مذکور جهت تحقق این هدف در نزدیک‌ترین زمان ممکن خبر داد.

گفتنی است که دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه اعلام کرد که ۵ کشور هسته‌ای (چین، روسیه، انگلیس، آمریکا و فرانسه) با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: جنگ اتمی برنده‌ای ندارد و نباید هیچگاه به راه بیفتد.

در بیانیه صادره از سوی کرملین درباره بیانیه ۵ کشور هسته‌ای آمده است: سران ۵ کشور چین، روسیه، انگلیس، آمریکا و فرانسه بیانیه‌ای درباره جلوگیری از جنگ هسته‌ای و عدم ایجاد رقابت تسلیحاتی صادر کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد و این جنگ نباید هیچگاه به راه بیفتد. روسیه، چین، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه قصد دارند به دنبال رویکردهای دیپلماتیک برای اجتناب از رویارویی نظامی باشند.

بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: سران ۵ قدرت هسته‌ای مسئولیت اصلی در جلوگیری از جنگ میان کشورهای صاحب تسلیحات هسته‌ای دارند. روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه تأیید می‌کنند که سلاح‌های هسته‌ای علیه یکدیگر یا هیچ کشور دیگری استفاده نشود. ۵ قدرت هسته‌ای بر اهمیت مقابله با تهدیدات هسته‌ای و حفظ تعهدات منع اشاعه تاکید دارند.