۰ نفر

دیدار گروه ۱+۴ و آمریکا در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبر: 590726
دیدار گروه ۱+۴ و آمریکا در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام

مذاکره‌کنندگان ارشد گروه ۱+۴ و آمریکا ظهر جمعه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ایرنا، کمتر از یک ساعت دیگر چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در هفتمین دور از مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد تشکیل خواهد شد. این برای ششمین روز متوالی است که گروه ۱+۴ درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین با آمریکا دیدار می‌کند.

میخاییل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در توئیتی در این باره نوشت: شرکت‌کنندگان برجام (بدون حضور ایران) یک جلسه هماهنگی برای بررسی نتایج به‌دست‌آمده در دور هفتم مذاکرات وین برگزار کردند.  وی افزود که بعد از این نشست غیررسمی، جلسه رسمی کمیسیون مشترک برگذار می‌شود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، «کمیسیون مشترک برجام در قالب فیزیکی تشکیل جلسه خواهد داد. ریاست کمیسیون مشترک به نمایندگی از جوسپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، توسط معاون دبیرکل/مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا، انریکه مورا، انجام خواهد شد. در این نشست نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور خواهند داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «شرکت کنندگان به بحث در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و مؤثر توافق از سوی همه طرف ها ادامه خواهند داد.»

دور هفتم مذاکرات از مذاکرات پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و هیأت‌ها بلافاصله کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند. گفت‌وگوها روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نبود و طرفین در قالب‌ها و سطوح مختلف سرگرم کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای بودند.

اولیانوف دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما گام به گام در حال حرکت به جلو هستیم و احتمالا (به زودی) در موقعیتی خواهیم بود که (جزئیات بیشتری را) اطلاع رسانی کنیم. وی ساعاتی پیش در توئیتی نوشت که همکاری عملگرایانه بین هیئت ها بسیار مهم و سازنده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، مذاکرات وین پس از حدود ۱۰ روز وقفه دوباره از سرگرفته می‌شود.