۰ نفر

علی اف در نشست خبری با دبیرکل ناتو؛

مسیر زنگزور برای ارتباط ارمنستان با روسیه و ایران مفید است

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۴۲
کد خبر: 589987
مسیر زنگزور برای ارتباط ارمنستان با روسیه و ایران مفید است

" الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفت که راه اندازی کریدور زنگزور فقط برای دسترسی باکو به نخجوان نیست ، بلکه ارمنستان نیز برای ارتباط ریلی با ایران و روسیه از طریق خاک باکو به آن نیاز دارد.

  به گزارش رسانه های باکو، علی اف در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان اتلانتیک شمالی " ناتو " در بروکسل موضع باکو درباره راه اندازی کریدور جدید "زنگزور" برای ایجاد ارتباط زمینی میان مناطق غربی این کشور و جمهوری خودمختار نخجوان را تشریح  کرد و گفت که با راه اندازی این مسیر ارتباطی واقعاً فضای مثبتی ایجاد خواهد شد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  وی با بیان این که کریدور زنگزور باید مانند دالان لاچین عمل کند؛  تصریح کرد، ارمنستان اگر درصدد ایجاد پاسگاه‌های گمرکی در کریدور زنگزور باشد، جمهوری آذربایجان نیز بر اعمال اقدام  مشابه در دالان لاچین تاکید خواهد کرد.

 دالان لاچین واقع در اراضی شهرستان آزاد شده لاچین جمهوری آذربایجان عمده  مسیر ارتباطی میان  ارمنستان و شهر ارمنی نشین خانکندی در قره باغ است  و  راه اندازی کریدور زنگزور در خاک ارمنستان یکی از مفاد بیانیه سه جانبه آبان  ماه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان  جنگ  در قره باغ بوده‌است.   

 رییس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد ، راه اندازی کریدور زنگزور یکی از مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان می باشد.

  وی افزود :  آذربایجان امنیت و دسترسی به کریدور لاچین را تامین می کند و ارمنستان نیزباید همین دسترسی بدون مانع به کریدور زنگزور را برای ما فراهم کند.

به گفته وی، در حال حاضر در باره  احداث راه آهن و بزرگراه به نخجوان توافق شده است اما مسیر دقیق بزرگراه  هنوز مشخص نشده است، این موضوع برای مذاکرات آینده است و در نشست سه جانبه امشب (با حضور مسوولان اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان) حتماً این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

الهام علی اف با اشاره به چشم انداز روابط این کشور و ارمنستان گفت : باکو متعهد به صلح است و اگر ارمنستان حسن نیت از خود نشان دهد، آذربایجان آماده است تا روی توافقنامه صلح کار کند و ما آماده ایم گفت و گوی فعال برقرار کنیم.

رییس جمهوری آذربایجان در سفر امروز به بروکسل با  ینس استولتنبرگ دیدار و در باره روابط آتی این کشور و ناتو گفت و گو کرد.

  دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با حضور شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا از جمله برنامه  این سفر رییس جمهوری آذربایجان به بروکسل اعلام شده است.