۰ نفر

عربستان: به یک شرط اسراییل را به رسمیت می‌شناسیم

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۷
کد خبر: 589966
عربستان: به یک شرط اسراییل را به رسمیت می‌شناسیم

نماینده عربستان در سازمان ملل گفت: ما خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی، اعطای حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین و پایان اشغال اراضی عربی هستیم که اسراییل در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. به محض اجرای این موارد آماده‌ایم که ضمن به رسمیت شناختن اسراییل، روابط خود را هم عادی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی فلسطین اشغالی در مصاحبه با العربی الجدید گفت: مطمئنا اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی به صورت طبیعی به پایان نخواهد رسید این اشغال تنها زمانی به پایان می‌رسد که جامعه جهانی مسئولیت‌های خود را درباره مجازات اسرائیل به خاطر نقض قوانین بین المللی بپذیرد. دلیل قاطعانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه انتقاد از اسرائیل بدون هیچگونه مجازاتی هیچ گونه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: تنها راهی که از طریق آن این اشغالگری به پایان خواهد رسید تا فلسطینی‌ها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند این است که جامعه جهانی اقدامات قاطعانه‌ای را برای مجازات اسرائیل اتخاذ کرده و آن را از توافقنامه‌های تجاری و سرمایه گذاری خارج کرده و همچنین معاملات فروش سلاح با آن را متوقف کند تا اسرائیل با پایان اشغالگری و برچیدن شهرک‌ها و به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها برای استقلال و آزادی موافقت کند.

گزارشگر ویزه سازمان ملل گفت: در پایان جنگ جهانی دوم و تاسیس سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ جامعه بین المللی اعلام کرد که الحاق اراضی به موجب قوانین بین‌المللی غیر قانونی است و هیچ طرفی نمی‌تواند این کار را از طریق استعمار یا تلاش برای گسترش مرزهای خود انجام دهد. اما اسرائیل در قدس شرقی و کرانه باختری این کار را می‌کند و این کار بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است.

وی تصریح کرد: دولت جدید اسرائیل همچنان به پروژه‌های شهرک‌سازی و برنامه‌هایی برای احداث هزاران واحد مسکونی ادامه می‌دهد. دولت آمریکا از این مسئله انتقاد کرده است اما در صورتی که اسرائیل همچنان به این برنامه‌ها ادامه بدهد دولت آمریکا آماده هیچگونه تحرکی نیست.  من همچنین نگران مفهوم جدید " برای کاهش درگیری" هستم که دولت اسرائیل به خاطر کم کردن مخالفت‌های بین المللی درباره اشغالگری از آن استفاده می‌کند. دولت کنونی اسرائیل همان دولت بنیامین نتانیاهو است. من امیدی به این ندارم که دولت کنونی آمریکا اقدامات جدی را درباره اشغال اتخاذ کند و به نظر من این کشور اجازه میزان زیادی از آزادی را به دولت جدید اسرائیل داده است تا همچنان به تقویت این اشغالگری با بهبود برخی شرایط معیشتی برای فلسطینی‌ها ادامه دهد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تأکید کرد: نکته اصلی من درباره غزه ادامه محاصره ملت فلسطین برای بیش از ۱۴ سال و ایجاد خفقان اقتصادی در نوار غزه است. بسیار ناراحت هستم چرا که به نظر می‌رسد این محاصره از سوی مصر به دلیل بستن مرزها از طریق گذرگاه رفع حمایت می‌شود. در هیچ کجای جهان چنین چیزی ندیده‌ام که بیش از دو میلیون نفر تحت محاصره باشند و نتوانند تردد داشته باشند. کمک‌های بین المللی نیز نسبی است. نسل‌های کاملی در غزه هستند که در زندگیشان جز محاصره چیز دیگری ندیده‌اند. نظام بهداشتی در این منطقه از هم فروپاشیده و ۹۶ درصد از آب‌ها برای آشامیدن مناسب نیستند. میزان بیکاری نیز به ۴۵ درصد رسیده است. من به شدت توانایی مردم غزه برای تحمل این مشکلات را می‌ستایم اما بسیار ناراحت کننده است که جامعه جهانی این وضعیت را دیده و قبول می‌کند. شورای امنیت سال ۲۰۰۹ خواهان لغو محاصره غزه شد اما بعد از نزدیک به ۱۳ سال از این قطعنامه همچنان شاهد محاصره هستیم. مجازات جمعی نقض قوانین بین المللی و قوانین بشردوستانه است. 

وی در پایان گفت: بسیار ناامید کننده و ناراحت کننده است که کشورهایی در جهان عربی مذاکرات و روابط رسمی و غیررسمی خود را با اسرائیل از سر گرفته‌اند آن هم در زمانی که به نظر می‌رسدحل شدن مسئله فلسطین ممکن نیست. معمولاً این مسئله خوبی است که کشورها روابط دیپلماتیک داشته باشند اما این مسئله نباید به ضرر حقوق بشر باشد. زمانی که این روابط دیپلماتیک در راستای حمایت از اشغال و الحاق باشد این توافق نامه‌ها دیگر یک گام درست در جهت صلح و شکوفایی برای فلسطینی‌ها نیست و رنج و مشکلات آن‌ها را نادیده گرفته و موجب تقویت اشغال می‌شود.