۰ نفر

سفر ۳۰ میلیارد دلاری ولیعهد عربستان به عمان

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۶:۲۹
کد خبر: 587930
سفر ۳۰ میلیارد دلاری ولیعهد عربستان به عمان

بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی پس از دیدار با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در کشورش، خود راهی سفر منطقه‌ای شد تا با رهبران کشور های حاشیه خلیج‌فارس دیدار و رایزنی اقتصادی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پس از دیدار با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در کشورش، خود راهی سفر منطقه‌ای شد تا با رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دیدار و رایزنی اقتصادی داشته باشد. به گزارش شبکه سعودی العربیه، ولیعهد عربستان در اولین مقصد از سفرهایش به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس دوشنبه شب وارد مسقط شد و مورد استقبال پادشاه عمان قرار گرفت.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان شامگاه پس از ورود به مسقط، پایتخت عمان با استقبال سلطان هیثم بن طارق، پادشاه این کشور مواجه شد. دفتر پادشاهی عربستان پیش از این اعلام کرده بود که محمد بن‌سلمان، ریاض را به مقصد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس ترک کرده است. قرار است در این سفر برای انجام چند طرح مشترک، ازجمله در حوزه‌های انرژی و تجارت، میان عمان و عربستان گفت‌وگو و توافق شود. ولیعهد عربستان در سفر خود به مسقط، با سلطان هیثم بن‌طارق و دیگر مقام‌های عمان درباره مهم‌ترین مسائل مشترک دو کشور، رایزنی و گفت‌وگو کرد. دفتر پادشاهی عمان سفر بن‌سلمان را در راستای روابط تاریخی دو کشور و تقویت دوستی میان مردم عمان و عربستان دانست.

سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ماه ژوئیه از پادشاه عمان در شهر نیوم استقبال کرد. عمان نخستین مقصد ولیعهد سعودی در سفرش به کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است که کمی پیش از برگزاری نشست رهبران این کشورها انجام می‌شود. امارات، قطر، بحرین و کویت ایستگاه‌های بعدی شاهزاده سعودی برای رایزنی درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای مشترک است و وی در تک‌تک این کشورها بر راه‌های گسترش هماهنگی‌ها متمرکز خواهد بود. این سفر ۵روزه قبل از نشست شورای همکاری خلیج فارس انجام می‌شود. چهل‌ودومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) به میزبانی عربستان سعودی، در شهر ریاض برگزار می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد در آستانه ورود شاهزاده محمد بن‌سلمان، به مسقط، دو کشور ۱۳ قرارداد و یادداشت تفاهم به ارزش ۳۰میلیارد دلار امضا کردند. این تفاهم‌نامه‌ها برای همکاری در پروژه‌های مختلف اقتصادی، دوشنبه، ۱۵ آذرماه، میان چند شرکت متعلق به سازمان سرمایه‌گذاری سلطان‌نشین عمان و بخش خصوصی آن کشور با همتایان سعودی آنها برقرار شد. طبق گزارش واس، امضای این قراردادها در حاشیه سفر بن‌سلمان به عمان و در راستای تقویت روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفت.

هدف از تفاهم‌نامه‌های امضاشده، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری در راستای «چشم‌انداز رهبری دو کشور برادر» در پروژه‌های خاص بخش‌های روبه‌رشد اقتصادی و مورد علاقه مشترک، ازجمله در حوزه‌های انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهداشت و سلامت، صنایع دارویی، توسعه املاک و مستغلات، گردشگری و همچنین پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی و کشاورزی، حمل‌ونقل و زنجیره تامین کالاها، فناوری اطلاعات و فناوری مالی، به‌علاوه چند مورد سرمایه‌گذاری کیفی در منطقه الدقم عمان است.

تلویزیون دولتی عمان هم در گزارشی با اشاره به این قراردادهای مختلف، اعلام کرد که شرکت نفت عمان، سه قرارداد با شرکت‌های سعودی، ازجمله قراردادی با شرکت آرامکو در زمینه ذخیره‌سازی نفت امضا کرده است. همچنین شرکت «توسعه معادن عمان» قراردادی را برای ارزیابی فرصت‌های اکتشاف و توسعه در بخش معدن با شرکت سعودی «معادن» امضا کرده‌اند.

خالد بن‌عبدالعزیز الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی امضای تفاهم‌نامه‌های اخیر را در راستای «چشم‌انداز ۲۰۳۰» پادشاهی سعودی و «چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان» دانست و گفت: «پادشاهی سعودی و سلطان‌نشین عمان مملو از فرصت‌های سرمایه‌گذاری امیدبخش است که زمینه مساعدی را برای ایجاد مشارکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری بین بخش‌های تجاری دو کشور فراهم می‌کند.» در گزارش‌ها آمده است که در سفر ولیعهد سعودی به عمان، نخستین گذرگاه مستقیم زمینی بین دو کشور موسوم‌به «الربع الخالی» به‌طول ۸۰۰ کیلومتر، افتتاح شد.