۰ نفر

راب مالی:

کشور‌های عربی خواهان توسعه روابط با ایران هستند

۶ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۱۴
کد خبر: 584854
کشور‌های عربی خواهان توسعه روابط با ایران هستند

نماینده آمریکا در امور ایران اعلام کرد در صورت احیای برجام، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس خواهان توسعه روابط با ایران هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از استقبال کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران در صورت احیای برجام خبر داد.

وی که اخیراً برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران به فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین سفر کرده بود، در گفتگو با شبکه رادیویی «ان پی آر» آمریکا، گفت: «دو مسیر پیش‌رو وجود دارد، یک راه، بازگشت به توافق (برجام) است که در آن صورت ما، کشور‌های حوزه خلیج (فارس)، آماده هستیم تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را (با ایران) گسترش دهیم؛ و این چیزی است که آن‌ها (کشور‌های حوزه خلیج‌فارس) می‌گویند که خواهان انجام آن هستند و می‌خواهند منطقه را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک کامل کنند. اما اگر آن‌ها (ایران)، به توافق بازنگردند. اگر به تشدید و افزایش پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهید، این درب بسته خواهد شد. ایران بار دیگر عامل بحران عدم اشاعه خواهد شد».

راب مالی مدعی شد: «کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) این واقعیت را درک کرده‌اند که جایگزین توافق-یعنی به توافق نرسیدن یا مشارکت نکردن آمریکا در توافق- به مفهوم آن است که ایران تعهدات خود را ترک کرده و این یعنی افزایش برنامه هسته‌ای ایران. من فکر می‌کنم که تمامی کشور‌های خلیج (فارس) و برخی از آن‌ها ارزیابی متفاوتی از مزایای این توافق دارند، اما همگی موافق هستند که بازگشت به این توافق در حال حاضر بسیار مهم است و آن‌ها این دو راه را به ایران پیشنهاد می‌دهند».

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع رژیم صهیونیستی در قبال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «کتمان نمی‌کنم که اسرائیل همچنان مخالف این توافق است، اما فکر می‌کنم که نکات ظریفی در بحث‌های عمومی وجود دارد از جمله آن‌که مقام‌های اسبق اسرائیل که می‌گونید خروج از این توافق یک اشتباه بزرگ بود. من فکر می‌کنم که آن‌ها ترجیح می‌دهند که ما به توافق نپیوندیم، اما در عین حال، به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با ما اختلافات آشکاری داشته باشند».

وی در پاسخ به سؤالی درباره ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران به دست صهیونیست‌ها و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «من نمی‌خواهم وارد این جزئیات شوم که چه اتفاقی ممکن است در ایران بیافتد یا خیر. منظورم این است که تمرکز ما بر دیپلماسی است و این که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برگردیم و به آن تکیه کنیم یا خیر. اما اگر چنین نشود، آن وقت قطعاً باید شاهد تلاش‌های دیپلماتیک دیگری باشیم ».

این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم های متعددی را علیه تهران وضع کرد و در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، اما با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.