۰ نفر

روسیه، اوکراین را به تنش‌افروزی در دونباس متهم کرد

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
کد خبر: 583626
روسیه، اوکراین را به تنش‌افروزی در دونباس متهم کرد

کرملین، ارتش اوکراین را به دامن زدن به تنش‌ها در منطقه دونباس و غرب را به راه‌اندازی کمپینی علیه مسکو به منظور لاپوشانی تلاش‌های کی‌یف به منظور رسیدگی به مشکلات از طریق زور متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در نشستی خبری در مسکو گفت، تعداد تحریکات نظامی اوکراین به طرز چشمگیری رشد داشته و از تسلیحاتی استفاده کرده که توسط کشورهای عضو ناتو تامین می‌شود که نقض پروتکل ۲۰۱۴ مینسک به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: ما با نگرانی شدید و اطلاع از تاثیر و نفوذ سیاست‌های افراطگرایانه در اوکراین اوضاع را رصد می‌کنیم.

پسکوف همچنین اتهاماتی درباره برپایی استحکامات نظامی روسیه در نزدیکی دونباس در شرق اوکراین را رد کرد و گفت، کشورهای غربی در کمپینی نظامی به منظور لکه‌دار کردن وجهه مسکو به عنوان تهدیدی برای اوکراین دست دارند. او تاکید کرد: هرگونه اقدامی از سوی سربازان روسی در داخل قلمروی این کشور بوده و ما درباره قلمروی خود صحبت می‌کنیم بنابراین، تهدیدی علیه کشور دیگری نیستیم و نباید این مساله باعث نگرانی دیگران شود.

سخنگوی کرملین ادامه داد: شاهد هستیم که کمپین اطلاعات هدفمندی در جریان است و این به معنای تشدید تنش‌ها و تلاش برای نشان دادن روسیه به عنوان یک طرف تهدید علیه روند سازش در منطقه است. این کارزار می‌تواند یک پوشش برای تلاش‌های کی‌یف به منظور حل مشکلات به وسیله ابزار نظامی باشد.

در پی سفر "اولکسی رزنیکف"، وزیر دفاع اوکراین به واشنگتن، رسانه‌ها گزارش کردند که نمایندگان دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نگرانی خود را به همتایان غربی درباره آماده‌سازی احتمالی روسیه به منظور حمله به اوکراین ابراز داشتند.

درگیری بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان روس‌گرا در دونباس از سال ۲۰۱۴ باعث کشته شدن بیش از ۱۳ هزار تن شده است؛ این منطقه یکی از چند عامل درگیری و تنش بین روسیه و اوکراین است.

در این میان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته که به شدت نگران این است که سرسختی آلمان و فرانسه باعث توجیه و لاپوشانی اقدامات غیرقابل قبول دولت کی‌یف شود.

لاوروف همچنین مدعی شد که اوکراین لفاظی‌های بی‌پایه و اساس خود را شدت می‌بخشد که بیانگر تمایل برای انجام اقدام و در نتیجه تبدیل کردن درگیری‌ها به مرحله‌ای خشونت‌آمیز و غیرقابل کنترل است.

وی ادامه داد، آمریکا بهتر از اروپا درباره شرایط پروتکل مینسک اطلاع دارد و روسیه این مساله را با طرف آمریکایی مطرح کرده است. در دیدار بعدی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بایدن که هنوز زمان آن مشخص نیست، این مساله بدون شک مورد بررسی قرار می‌گیرد.