۰ نفر

رییس سیا در روسیه به دنبال چیست؟

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۳۷
کد خبر: 578362
رییس سیا در روسیه به دنبال چیست؟

سفر اخیر ویلیام برنز رئیس سازمان سیا به مسکو از زمان ملاقات بایدن و پوتین در خرداد ماه امسال، چهارمین و مهمترین سفر یک مقام بلند پایه واشنگتن به روسیه ارزیابی شده است هرچند که با وجود افزایش ملاقات ها میان مقامات سیاسی-اطلاعاتی دوطرف،تغییری در روابط تنش آلود دو کشور مشاهده نمی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روسیه و واشنگتن هیچ اظهار نظری درباره سفر رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به مسکو نکرده اند، اما تعدادی از رسانه های روسی و آمریکایی در باره این سفر تحلیل های کلی ارائه کرده اند.

با وجود افزایش تنش بین دو کشور  تعداد تماس های دوجانبه بعد از نشست ژنو به شدت افزایش یافته است و سفر اخیر ویلیام برنز به مسکو مهمترین تماس های دو طرف بعد از دیدار بایدن - پوتین ارزیابی شده است.

برنز از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در مسکو و مدتی نیز دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بود و از ماه مارس (اسفند - فروردین) گذشته به ریاست سیا منصوب شد.

برنز در مسکو با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت  روسیه و سرگئی نارشکین رییس سرویس اطلاعات روسیه برای گفت و گو درباره آنچه که کرملین آن را «فوق العاده مهم برای روابط دوجانبه» نامیده است، دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه گفت که پس از دیدار پوتین و بایدن، بین روسیه و آمریکا تبادل نظر در مورد ثبات راهبردی جریان یافت. به گفته تحلیلگران یکی از اهداف مهم سفر برنز هم در  همین راستا بوده است.

به گزارش رسانه های روسی سفارت آمریکا اعلام کرد، مشخص است که برنز به ابتکار رییس جمهور بایدن وارد مسکو شده است. کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، در دیدار با نیکولای پاتروشف به برنز پیوست.

 منابع رسمی می گویند که مذاکرات برنز در مسکو در راستای تثبیت روابط بین دو کشورِی که دارای بزرگترین ظرفیت هسته ای هستند بوده است.

روزنامه روسی نووایا گازیه در این مورد می نویسد : علاوه بر کنترل بر تسلیحات، مذاکرات شامل گفت و گوی جدی درباره امنیت سایبری نیز بوده است. ایران همچنان موضوع مهمی برای بایدن است. مقامات رسمی آمریکایی اعلام کردند که مسکو به انجام مذاکرات با تهران درباره برنامه هسته ای اش کمک می کند.

برنز رییس کنونی سیا یکی از دیپلمات هایی بود که در زمان خودش مذاکراتی را آغاز کرد که منجر به توافق بین المللی ۲۰۱۵ شد. 

دفتر مطبوعاتی سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس. و.ار)، نیز نوشت:  ویلیام برنز رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» بعد از دیدار با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با سرگئی نارشکین رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه نیز دیدار کرد و در مرکز توجه دو طرف، مسائل مربوط به همکاریهای بین اس. و.ار و سیا  در مبارزه با تروریسم بین المللی قرار داشت.

این دیدار به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفت. این نخستین دیدار پاتروشف با برنز از زمان تصدی ریاست سیا است.

به گزارش رسانه های روسیه هر دو طرف همچنین در مورد سایر موضوعات دارای «منافع متقابل» از جمله کره شمالی، افغانستان و سیاست آب و هوایی گفت و گو کردند.

مطبوعات آمریکایی نیز اشاره کرده اند که موضوعات بسیار جدی و ظریفی بین جوامع اطلاعاتی دو کشور وجود دارد: «از دخالت مسکو در انتخابات، انتشار اطلاعات نادرست در سراسر جهان و حملات گروه های هکر روسی با استفاده از باج افزار.»

روسیه همه این اتهامات را رد می کند. همانطور که نیویورک تایمز خاطرنشان کرد، مشخص نیست که آیا مدیر سیا  موضوع شرایط بهداشتی غیرطبیعی موسوم به «سندرم هاوانا» را مطرح کرده باشد. سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم و نشانه‌های پزشکی است که توسط کارمندان سفارت ایالات متحده و کانادا در کوبا گزارش شده و قدمت آن به اواخر سال ۲۰۱۶ و همچنین متعاقباً در برخی از کشورها از جمله ایالات متحده گزارش شده‌ است.

برخی از مقامات آمریکایی به طور خصوصی گفته اند که معتقدند روسیه مسئول این حوادث بهداشتی است.  روسیه این فرضیات را «خیالات ناسالم» نامیده است.

سی ان ان: رییس سیا در سفر به مسکو، پیام هشدار داشت

 شبکه سی ان ان نیز گزارش داد که دولت بایدن «ویلیام برنز» رییس سازمان سیا را برای هشدار دادن به کرملین در مورد فعالیت نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین به مسکو فرستاد.

 سی ان ان به نقل از منابع خبری نوشت: برنز به این دلیل به مسکو سفر کرد تا هشدار دهد که ایالات متحده از نزدیک شاهد استقرار نیروها در نزدیکی مرز اوکراین است و در تلاش است تا مشخص کند که انگیزه اقدام‌های روسیه چیست.

سفر برنز به روسیه، جایی که او با مقام‌های ارشد امنیتی کرملین که مستقیماً در فعالیت های نظامی دخیل بودند گفت وگو کرد، در حالی انجام شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای از جابه جایی نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی مرز شمالی اوکراین نگران شده است.

براساس این گزارش، دولت بایدن در روزهای اخیر تلاش های خود را برای کاهش تنش‌های فزاینده بین مسکو و کیف افزایش داده است. در همین زمینه یک منبع به سی ان ان گفت که برنز با ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین تلفنی گفت وگو کرد تا تنش‌ها را کاهش دهد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه برای حمایت از این تلاش‌ها به کیف سفر کرد.

سفرهای متعدد بدون تغییر در روابط دشوار

به گزارش رسانه های روسی در روابط آمریکا و روسیه که طبق معمول دارای روابط دشواری هستند هیچ چیز تغییری ایجاد نشده است، هر چند تعداد تماس های دوجانبه بعد از نشست ژنو به شدت افزایش یافته است.

علاوه بر سفر ویلیام برنز، رییس سازمان سیا به مسکو دیدارهای جدید دیگری نیز با مقامات رسمی روسیه در کشورهای بی طرف، در فنلاند و سوئیس بعد از دیدار دو رییس جمهور برگزار شده است.

روابط مسکو و واشنگتن همواره با فراز و نشیب زیادی روبه رو بوده است که این روابط از منظر کارشناسان سیاست خارجی و روابط بین الملل به «صلح سرد» و «جنگ سرد» نیز تعبیر می شود  و دو کشور همواره در اوج اختلاف‌ها و بحران روابط برای کاهش هزینه‌ها و با درک برخی واقعیت های جهانی در جستجوی تحولات و موضوعاتی بوده‌اند تا از آنها به عنوان بهانه‌ای برای تغییر فضا و بازسازی و بهسازی روابط استفاده کنند.

در سال های اخیر تحریم روسیه یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت های آمریکا بوده و در این زمینه نه تنها دولت بایدن تمایلی به حذف آن ندارد، بلکه در آخرین اقدام خود ضمن تحریم ۱۴ شرکت وابسته به روسیه در کشورهای مختلف، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

 بایدن که ۹ ماه پیش روی کار آمد، تحریم‌های جدید گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد. ایالات متحده به تسلیح و آموزش ارتش اوکراین ادامه داد و تهدید کرد که با حملات سایبری علیه اهداف روسیه مقابله خواهد کرد. سفارت آمریکا در مسکو عملا صدور ویزا را متوقف کرده است.

حتی در جریان کنفرانس آب و هوایی اخیر سازمان ملل در گلاسکو، «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا مسکو را متهم کرد مایل نیست به مشکلات جدی آب و هوایی خود رسیدگی کند.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این اظهارات به خبرنگاران گفت: دشت‌های توندرا واقعاً در آتش می‌سوزند، اما بیایید فراموش نکنیم که جنگل‌ها همچنین در کالیفرنیای آمریکا هم در حال سوختن هستند. جنگل‌ها همچنین در ترکیه و در دیگر کشورهای جهان هم در حال سوختن هستند. این‌ها دقیقاً پیامدهای تغییرات آب و هوایی است که ما با آن روبرو هستیم.

 سخنگو ریاست جمهوری روسیه افزود که کرملین با ادعای بایدن مبنی بر اینکه روسیه هیچ کاری برای آب و هوا انجام نمی‌دهد، مخالف است.