۰ نفر

دیدار وزرای خارجه چین و روسیه و تاکید بر چندجانبه گرایی

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبر: 576414
دیدار وزرای خارجه چین و روسیه و تاکید بر چندجانبه گرایی

وزرای امور خارجه چین و روسیه درخصوص توافق همکاری ساخت زیردریایی اتمی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس ابراز نگرانی و بر لزوم برافراشتن پرچم چندجانبه‌گرایی در جهان تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، روز شنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روس دیدار و بر لزوم برافراشتن چندجانبه گرایی در جامعه جهانی تأکید کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وانگ یی در دیدار با لاوروف گفت، چین ارزش بالایی برای اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قائل است که اخیراً گفته است پکن قابل اتکاترین شریک جامع راهبردی برای مسکو محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه چین افزود، کشورش آمادگی دارد در زمینه توسعه نوع جدیدی از روابط بین‌المللی و ایجاد جامعه‌ای بر اساس آینده مشترک بشریت با روسیه همکاری کند.

وانگ یی همچنین برافراشتن پرچم چندجانبه‌گرایی را خواستار شد و گفت، کشورش به اتخاذ راه درست و مخالفت با «حلقه‌های کوچک» تصمیم‌گیری جهانی، «دموکراسی جعلی» و «جنگ سرد جدید» متعهد است.

لاوروف نیز در این دیدار گفت، تعاملات متداوم اخیر میان سران دو کشور موجب شده روابط چین و روسیه به سطوح بالای جدیدی دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، مسکو آمادگی دارد در زمینه اجرای اجماع‌های مهم حاصل شده بین دو کشور همکاری کند تا برای دیدار سران دو کشور و دیدار منظم نخست‌وزیران آمادگی ایجاد شود و از این طریق همکاری‌ها در زمینه های مختلف تقویت شود.

علاوه بر این، وانگ یی و لاوروف اعلام کردند که پیمان همکاری نظامی میان استرالیا، انگلیس و آمریکا در زمینه تولید زیردریایی اتمی در واقع «حلقه کوچکی» است که خلاف جهت روند فعلی برای حصول صلح و تقویت همکاری و توسعه کشورهای منطقه حرکت می‌کند.

این دو دیپلمات ارشد همچنین بر مواضع کشورهای خود درخصوص مفهوم صحیح دموکراسی، توسعه و حقوق بشر تأکید کردند.

وانگ یی گفت، اجبار دیگر کشورها برای پذیرش نوعی از دموکراسی که به صورت یک‌جانبه تأیید شده باشد، محکوم به شکست است و تصریح کرد که زدن برچسب اقتدارگرایی به کشورهایی که نوع متفاوتی از دموکراسی را تجربه می‌کنند، اقدامی مغایر دموکراسی است.

وزیر امور خارجه چین روز جمعه نیز در دیدار با «رنتو مارسودی» همتای اندونزیایی، روابط دو کشور را بر مبنای اعتماد مشترک، تقویت اقتصاد و همکاری‌های اقتصادی در میانه چالش‌های کنونی توصیف کرد.

وانگ یی و مارسودی در این دیدار بر نگرانی از توافق همکاری استرالیا، آمریکا و انگلیس درخصوص ساخت زیردریایی اتمی تأکید کردند.