۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جنگ سرد جدید در راه است؟

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۴
کد خبر: 573073
جنگ سرد جدید در راه است؟

هرچند آمریکا و چین اذعان به عدم شکل‌گیری جنگ سرد دارند اما واقعیت حاکی از چیز دیگری است.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش فارن افرز، بایدن در یکی از سخنرانی‌های خود در سپتامبر اظهار داشت که قصد ندارد جنگ سرد جدیدی ایجاد کند و یا جهان را به دو بلوک تقسیم کند. این تعهد تنها از سمت بایدن نبود و توسط همتای چینی بایدن، شی جین پینگ نیز تکرار شد و با هشدارهای گروهی دیگر از رهبران درباره پیامدهای تقسیم جهان به بلوک، این اطمینان را ایجاد کرد که چنین اتفاقی نمی‌افتد. با این وجود واقعیت حاکی از چیز دیگری است و شواهد نشان می‌دهد چقدر واقعیت‌ ژئوپلیتیک متفاوت است.

آیا خیلی دیر شده و جنگ سرد جدیدی آغاز شده است؟ علیرغم تفاوت‌های آشکار بین رقابت ایالات متحده و شوروی در آن زمان و مسابقه کنونی چین و ایالات متحده ، هال براندز و جان لوئیس گادیس معتقدند باید دقت داشته باشیم تا فاجعه دیگری رخ ندهد. آنها می نویسند: "بزرگترین جنگ بدون نزاع زمان ما" می تواند مقاومت را در یک رقابت چینی و آمریکایی افزایش دهد که مشخص نیست آینده آن جنگ گرم است یا جنگ سرد.

 جان مرشایمر معتقد است که تشدید رقابت آمریکا و چین آخرین چیزی است که او "تراژدی سیاست قدرت های بزرگ" نامیده است. به عقیده او مساله این نیست که چرا رابطه بین واشنگتن و پکن به طور چشمگیری رو به وخامت گذاشته بلکه موضوع این است که چرا آمریکایی‌ها تا به حال فکر می‌کردند نتیجه متفاوتی امکان پذیر است. در حال حاضر ، از نظر وی یک دیدگاه واقع‌گرایانه بهترین راه برای جلوگیری از فاجعه است.