۰ نفر

رییس جمهور آمریکا؛

پس از۲۰سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافت / طالبان باید به تعهداتش عمل کند

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 558003
پس از۲۰سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافت / طالبان باید به تعهداتش عمل کند

بایدن با انتشار بیانیه ضمن اشاره به خروج نظامی این کشور از افغانستان گفت: پس از ۲۰ سال، حضور نظامی ما در افغانستان پایان یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از خروج آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و تایید پایان ماموریت نظامی در این کشور از سوی ژنرال کنث مک کنزی، فرمانده مرکزی نیرو‌های آمریکا (سنتکام) جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید.

کاخ سفید با انتشار بیانیه بایدن، پس از پایان یافتن دو دهه اشغالگری در افغانستان از سخنرانی رییس جمهور آمریکا در روز سه شنبه، پیرامون تصمیم عدم تمدید ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد.

براین اساس بایدن قرار است روز سه شنبه، خطاب به مردم کشورش سخنرانی کند.

رییس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: نیرو‌های آمریکایی در ۱۷ روز گذشته بزرگترین عملیات خروج هوایی را در تاریخ آمریکا انجام دادند.

وی افزود: در این عملیات بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشور‌های متحد و متحدان افغانستانی آمریکا، از طریق فرودگاه کابل خارج شده اند.

وی ادامه داد: پایان دادن به مأموریت انتقال هوایی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان توصیه رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرماندهان میدانی بود و آن‌ها بر این امر معتقد بودند که، پایان بخشیدن به مأموریت نظامی آمریکا در حقیقت بهترین روش برای محافظت از جان نظامیان و اطمینان از خروج‌های غیرنظامیان برای افرادی است که در هفته‌ها و ماه‌های آتی خواستار ترک افغانستان بودند، است.

بایدن تاکید کرد: از وزیر خارجه آمریکا خواسته است تا با هماهنگی شریکان بین‌المللی این کشور از خروج ایمن آمریکایی‌ها یا افغانستانی‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اطمینان کسب کند.

بایدن با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه به تصویب رسید، گفت: این قطعنامه پیام روشنی از آنچه جامعه بین المللی از طالبان انتظار دارد، به آن‌ها می‌فرستد که باید آزادی سفر را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: طالبان درباره عبور امن تعهد داده است و جهان این گروه را مسوول تعهداتشان می‌داند.

بایدن در ادامه خطاب به مردم آمریکا از آن‌ها خواست تا قدردان سه چیز باشند، نیرو‌ها و دیپلمات‌هایی که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند، شبکه‌ای از داوطلبان که در شناسایی نیرو‌ها برای خروج کمک کردند و برای کسانی که از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان استقبال می‌کنند.

آخرین هواپیمای آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و براین اساس خروج آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان رقم خورد و براین اساس، همه دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در افغانستان فرودگاه کابل را ترک کردند.

طالبان نیز در این راستا اعلام کرده است که، فرودگاه کابل پس از خروج نیرو‌های آمریکایی تحت کنترل این گروه درآمده است.

 برخی رسانه‌های آمریکایی نیز اعلام کرده اند که، آخرین گروه از نیروهاى نظامى آمریکایی بوسیله هواپیمای C۱۷ گلوب مستر، فرودگاه کابل را ترک کرده اند.

براساس این گزارش، ۳ هواپیمای ترابری نظامی آمریکایی C۱۷ پیش از نیمه شب دوشنبه به وقت محلی، فرودگاه کابل را ترک کردند و پس از آن کنترل کل فرودگاه کابل به گروه طالبان واگذار شده است.

کنث مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در رابطه با پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از فرودگاه کابل گفت: خروج ارتش آمریکا از افغانستان بطور کامل تکمیل شد.

وی افزود: من به هیچ عنوان نمی‌توانم وسعت فداکاری‌ها و دستاورد‌های افرادی که در افغانستان خدمت کردند را توصیف کنم.

مک‌کنزی گفت: ۲۰۰۰ عضو تندروی داعش در افغانستان حضور دارند.

ساعاتی پیش، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه آماده شده از سوی فرانسه و انگلیس را که بر پایبندی طالبان بر اجازه دادن به غیرنظامیان بر ترک خاک افغانستان به شکلی امن تأکید می‌کند را تصویب و  اعلام کرد: ما از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم تا با شرکای بین المللی برای برداشتن گام‌هایی به منظور تقویت امنیت در افغانستان همکاری کنند.

این شورا در ادامه اعلام کرد: از داده‌های اطلاعاتی در زمینه احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنیم. ما خواهان عدم استفاده از سرزمین‌های افغانستان برای تهدید کردن هیچ کشوری و یا حمله به آن و یا پناه دادن تروریست‌ها نیستیم. ما بر اهمیت حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان تأکید می‌کنیم.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه فوق از سوی آمریکا پیشنهاد داده شده بود و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت از سوی دیگر چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان در حالی به تصویب رسید که در آن اشاره‌ای به ایجاد «منطقه امن» که رییس‌جمهور فرانسه پیش تر از آن سخن گفته بود، نشده است.