۰ نفر

صدراعظم آلمان؛

جامعه جهانی باید به همسایگان افغانستان در پذیرش مهاجران کمک کند

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۰
کد خبر: 554293
جامعه جهانی باید به همسایگان افغانستان در پذیرش مهاجران کمک کند

صدراعظم آلمان دوشنبه شب در واکنش به سقوط کابل، تصرف طالبان بر افغانستان را تلخ، دراماتیک و وحشتناک توصیف کرد و از جامعه بین المللی خواست به کشورهای همسایه کمک کند تا از سفر پناهجویان افغان به اروپا جلوگیری شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری در واکنش به آخرین تحولات افغانستان گفت: تحولات رخ داده تلخ، دراماتیک است. این اوضاع برای میلیون ها افغان که برای آزادی یک جامعه تلاش کرده اند وحشتناک است.

مرکل در ادامه با اظهار نگرانی در مورد سرازیر شدن سیل مهاجران افغان به کشورهای اروپایی گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم بسیاری از افرادی که نگرانی های بزرگی دارند در کشورهای همسایه افغانستان اقامت امن داشته باشند.

صدراعظم آلمان خاطر نشان کرد ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم زمانی که بودجه کافی در اختیار آژانس پناهندگان سازمان ملل قرار ندادیم و منجر به آن شد که مردم، اردن و لبنان را به مقصد اروپا ترک کردند.

با قدرت یابی طالبان و خروج شهروندان افغان از کشور، وزارت امور خارجه ایالات متحده شرایط و شاخص های جدیدی را در برنامه پذیرش پناهندگان اعلام کرد و شهروندان افغان را ملزم کرد تا قبل از درخواست پناهندگی در ایالات متحده ابتدا در کشور ثالث مستقر شوند.

ترکیه در واکنش به تغییر سیاست های پذیرش مهاجران از  آمریکا انتقاد کرد و هشدار داد که این تصمیم باعث بحران بزرگ پناهندگان در دریای مدیترانه می شود.

به دنبال تغییر و تحولات سریع در افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، شبکه سی ان ان گزرش داد، تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده بودند که احتمالاً چند هفته دیگر طول خواهد کشید تا دولت غیرنظامی افغانستان در کابل به دست نیروهای طالبان سقوط کند.

روز یکشنبه با ورود طالبان به کابل، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به همراه شماری از مقامات کابینه خود از کشور فرار کرد و طالبان نیز در کمتر چند ساعت کاخ ریاست جمهوری را به کنترل خود گرفت.