۰ نفر

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛

گفت و گوی شرمن با وزیر خارجه چین در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۴
کد خبر: 548395
گفت و گوی شرمن با وزیر خارجه چین در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران

وزارت خارجه آمریکا از برگزاری گفت‌وگوی صریح بین دیپلمات ارشد خود و رییس دستگاه دیپلماسی چین در خصوص مسائل دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران  از مذاکرات دیپلمات ارشد خود با وزیر خارجه چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» وزارت خارجه اعلام کرد که «وندی شرمن» دیپلمات ارشد آمریکایی، روز دوشنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت‌وگوی صریح و آشکار انجام داد و نگرانی های مربوط به حقوق بشر و پرونده‌های بازداشت شدگان آمریکایی و کانادایی در چین را مطرح کرد. وزارت خارجه آمریکا به جزیئات بیشتری از این دیدار مهم اشاره‌ای نکرده است.

وزارت خارجه چین  نیز دوشنبه اعلام کرد که وندی شرمن از چین در زمینه حل موضوع هسته‌ای ایران کمک خواسته است.

وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه گفت که ایالات متحده به یک آموزش در مورد چگونگی رفتار با سایر کشورها نیاز دارد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در رایزنی با دیپلمات‌‌های پاکستانی گفت، واشنگتن باید درک کند که هیچ کشوری از دیگری برتر نیست و مقامات آمریکایی باید بدانند که با پکن با اینگونه صحبت‌ها خوار و خفیف نمی‌شود.

 اظهارات وی قبل از دیدار  وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا  از «تیانجین» صورت گرفت.  وی به عنوان بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان حضور «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید پا به چین گذاشت.

وانگ گفت اگر ایالات متحده آمادگی برخورد یکسان با سایر کشورها را ندارد، پس چین و جامعه بین المللی وظیفه دارند که در مورد دیپلماسی به ایالات متحده درس بدهند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «گفت‌وگوی صریح و آشکار، به ویژه در مواردی که ما اختلاف نظر داریم، برای کاهش سو تفاهم، حفظ صلح و امنیت جهانی و پیشرفت در موضوعات مهم بسیار مهم است».

یک مقام دیگر دولت آمریکا گفت که هدف از مذاکرات حفظ خطوط باز ارتباطی در سطح ارشد است. این سخنان در حالی بیان می‌شود که تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان و اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی کماکان ادامه دارد.

چین بارها نسبت به حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده و خواستار  خروج فوری ناوها و تجهیزات نظامی آمریکا از منطقه است. چین همچنین مخالفت خود را با رویگرد زورگویانه آمریکا با کشورهای مستقل   بیان داشته و مخالف رویکرد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها و ملت‌های مختلف  است