۰ نفر

قابله با ورود مهاجران غیر قانونی؛

ترکیه در مرز با ایران دیوار بتنی می‌ کشد

۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبر: 547282
ترکیه در مرز با ایران دیوار بتنی می‌ کشد

ترکیه برای مقابله با ورود «مهاجران غیر قانونی، قاچاق کالا و مبارزه با تروریسم» در حال نصب یک دیوار بزرگ بتنی ۶۳ کیلومتری در مرز خود با ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، خبرگزاری آناتولی با اعلام این خبر نوشته است ترکیه قصد دارد با نصب این دیوار بتنی در استان مرزی وان، سطح امنیت مرزی خود را بالا ببرد. تاکنون با نصب بلوک‌های بتنی، کار احداث ۳ کیلومتر از این دیوار بتنی مدولار و برج‌های هوشمند در مرز شهرستان چالدران استان وان به اتمام رسیده است.

مرز ترکیه با ایران یکی از راه‌های پرطرفدار قاچاق انسان به شمار می‌رود. افغان‌ها، ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها پیش از ورود به شهرهایی مانند استانبول یا آنکارا برای عزیمت نهایی به اروپا از این طریق وارد خاک ترکیه می‌شوند.

یوسف دورانی دینچ، فرماندار شهرستان چالدران در گفتگو با آناتولی گفت که عملیات نصب این دیوار بتنی در بخش ۶۳.۱ کیلومتری خط شمال شرقی مرز استان وان با ایران همچنان ادامه دارد.

قرار است نصب این دیوار بتنی تا شهرستان دوغوبایزید استان آغری و شهرستان یوکسک‌اوای استان حکاری امتداد یابد.

طول بلوک‌های بتنی که برای ساخت این دیوار استفاده شده‌اند ۲.۸۰ متر، ارتفاع ۳ متر و وزن آنها ۷ تن است.

فرماندار شهرستان چالدران با بیان اینکه عملیات نصب این دیوار بتنی از سال جاری شروع شده است، گفت که کار نصب این دیوار در سه مرحله انجام می‌شود.

او همچنین از اصرار ترکیه برای احداث هم‌زمان یک جاده امنیتی و حفر خندق در کنار این دیوار بتنی برای جلوگیری از قاچاق، مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی خبر داد. تاکنون ۱۱۰ کیلومتر خندق در مرز ترکیه و ایران حفر شده است.

ترکیه دو روز پیش اعلام کرده بود که از روز ۱۰ ژوئیه بدین سو بیش از ۱۴۵۰ مهاجر را بازداشت کرده و ۱۱ محل اسکان موقت آنان را نیز برچیده است.

فرماندار چالدران در بخش دیگری از گفتگوی خود تأکید کرد که ترکیه به شهروندان کشورهای مختلف که به دلیل جنگ‌های داخلی و مشکلات اقتصادی تلاش می‌کنند تا از طریق ایران به این کشور وارد شوند، اجازه ورود نمی‌دهد.

او تصریح کرد: «مهاجرت غیرقانونی به دلیل آشفتگی داخلی در افغانستان و ناپایداری برخی کشورها در ترکیه بازتاب دارد.»

با عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و شدت گرفتن درگیری‌های دولت این کشور و شبه نظامیان طالبان، احتمال می‌رود تعداد مهاجران افغان که در پی ورود به خاک ترکیه و سپس اروپا هستند، افزایش یابد.