۰ نفر

پیشنهاد هند برای قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب

۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 545593
پیشنهاد هند برای قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب

وزیر خارجه هند با پیشنهاد قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب، گفت با این اقدام کشورهای آسیای مرکزی دسترسی امن، معتبر و بدون مانعی به دریا خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند امروز (جمعه) پیشنهاد داد بندر چابهار نیز در کریدور شمال-جنوب گنجانده شود.

جایشانکار با اشاره به سخنرانی طی کنفرانسی در ازبکستان، در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیشنهاد دادم که بندر چابهار هم در چارچوب کریدور شمال-جنوب قرار بگیرد تا کشورهای آسیای مرکزی دسترسی امن، معتبر و بدون اختلال به دریا داشته باشند».

وی همچنین توضیح داد: «از [طرح] کارگروه چهارجانبه هند-ایران-افغانستان-ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال می‌کنیم».

وزیر خارجه هند درباره برخی تلاش‌های کشورهای غربی برای جلوگیری از پیشرفت کریدور شمال-جنوب نیز اظهار داشت: «ممانعت از متصل‌شدن در عمل و همزمان حمایت از آن در حرف، به نفع هیچکسی نیست. هیچ ارتباطی نمی‌تواند مسیر یک‌طرفه باشد».

جایشانکار درباره تحولات اخیر در افغانستان نیز توضیح داد: «برای داشتن ارتباطی معتبر داخل و از طریق افغانستان، جهان باید به دولت این کشور اعتماد کند».

بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده می‌شود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایه گذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می‌بینند.

پیش از این، «یوگندرا کومار» دیپلمات سابق هندی گفته بود که تحریم‌های ثانویه آمریکا مهمترین عامل نگرانی شرکت‌های هندی برای فعالیت در پروژه‌های بندر چابهار به شمار می‌آید.