۰ نفر

در بیانیه تروئیکای اروپایی مطرح شد؛

ابراز نگرانی از غنی‌‌‌ سازی ۲۰درصدی ایران / اورانیوم فلزی گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ ای است

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبر: 542863
ابراز نگرانی از غنی‌‌‌ سازی ۲۰درصدی ایران / اورانیوم فلزی گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ ای است

سه کشور اروپایی طرف برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) با انتشار یک بیانیه‌ از تصمیم جدید ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد ابراز نگرانی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سه کشور اروپایی طرف برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) در بیانیه‌ای از تصمیم جدید ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد ابراز نگرانی کردند.

این سه کشور اروپایی در واکنش به این تصمیم ایران بیانیه مشترکی صادر کرده و مدعی شدند: «ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کند ایران گام‌هایی برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده برداشته، بیان می‌کنیم».

وزرای خارجه این سه کشور اروپایی بدون توجه به نقض عهد آشکارشان در قبال تعهدات خود ذیل برجام، ایران را به «نقضِ» این توافق هسته‌ای متهم کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «این اقدام، نقض جدی تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. ایران، به ساخت و تحقیقات در زمینه اورانیوم فلزی که گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است، هیچ نیاز غیرنظامی ندارد».

از سوی دیگر، «کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه شنبه در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت صفحه سوخت سیلیساید گفت: «برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد».

گفتنی است، ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد خبر داد.