۰ نفر

اسد، فاتح میدان انتخابات سوریه

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۳۶
کد خبر: 531664
اسد، فاتح میدان انتخابات سوریه

«بشار اسد»، رییس جمهوری سوریه با کسب 95.1 درصد آرای موافق مردم کشورش برای چهارمین دوره متوالی در کرسی ریاست جمهوری ابقا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «حمودا صباغ»، رییس پارلمان سوریه با تأیید حضور بیش از 14 میلیون سوری در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آغاز جنگ داخلی این کشور، میزان مشارکت را حدود 78 درصد اعلام کرد. در همین حال به نوشته «العالم»، ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، مردم شهرهای مختلف سوریه از جمله دمشق به خیابان‌ها ریختند و تا پاسی از نیمه شب با آتش بازی و خواندن سرودهای ملی و حماسی ، پیروزی «بشار اسد» را جشن گرفتند.

اما این شور و هیجان هم سبب نشد تا غربی‌ها از تبلیغات منفی خود دست بردارند و همچنان با تأکید بر غیرعادلانه بودن این انتخابات، نتیجه را مهندسی شده خواندند. حتی برخی از رسانه‌های غربی مانند رادیو اروپا با نادیده گرفتن جو حاکم بر سوریه پس از پیروزی «بشار»، فرصت 10 روزه کاندیداها برای تبلیغات را ناکافی و دلیل باخت آنها را ناشناس بودن‌شان عنوان کردند.

این در حالی است که هر دو نامزد رقیب «بشار اسد» پیش‌تر با سمت‌های رسمی فعالیت‌های سیاسی داشتند. از سوی دیگر غربی‌ها حضور «بشار اسد» 55 ساله و همسرش در حوزه انتخاباتی شهر «دوما» که سال‌ها در مخالفت با نظام سوریه مبارزه می‌‌کرد، را نیز ترفند رییس جمهوری برای قدرتنمایی در برابر رقبایش قلمداد کرده و با ربط دادن آن به از پیش تعیین شدن پیروز این انتخابات، آن را مورد نقد قرار دادند.

اما با وجود همه این تبلیغات به گواه ناظران روسی روند انتخابات کاملاً قانونی انجام شد و «گیر پدرسون» فرستاده سازمان ملل در این باره به «فرانس پرس» گفت: «این انتخابات در چارچوب قانون اساسی سوریه برگزار شد اما اجرای بندهای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل در آن رعایت نشده بود.»  قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل درواقع نقشه راه بین المللی برای روند صلح در سوریه است که بر برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل تأکید می‌‌کند.

«بشار اسد» در حالی در این دوره از انتخابات با صعودی چند پله‌ای از کسب 88  درصد آرای سال 2014 به تصاحب 95.1 درصد آرا رسید که به گزارش فرانس پرس، این انتخابات کم‌خشونت‌ترین رأی گیری از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه بود. به نوشته ایسنا به نقل از «روسیا الیوم» نیز «بشار اسد» پس از اعلام پیروزی‌اش در پیامی به مردم کشورش گفت: «باید از همین فردا کار را شروع کنیم تا بتوانیم به ساخت سوریه‌ای که مورد نظرمان است دست یابیم.» وی از مشارکت مردم نیز قدردانی کرد.

فرصت‌های پیش رو

«اسد» پس از مرگ حافظ اسد، پدرش در سال 2000 به قدرت رسید با این پیروزی 7 سال دیگر در قدرت خواهد ماند تا حکمرانی خاندان اسد بر سوریه به شش دهه برسد. به گزارش ناظران «ان پی آر»، بسیاری از مردم سوریه راهکار حل بحران فعلی کشورشان را ابقای دولت می‌‌دانند و از ماندن اسد در قدرت رضایتمندند. اما با وجود این دستاورد برای اسد با توجه به موضعگیری غرب نسبت به دولت فعلی سوریه نمی‌توان امید چندانی به تغییر در شکل روابط غرب و سوریه داشت اما شرایط سوریه در منطقه متفاوت است و دولت سوریه می‌‌تواند خواسته‌هایش را در رابطه با کشورهای منطقه به دست آورد.

برنامه دیدارها بین مقامات سوری با مقامات عربستانی که پیش‌تر از حامیان سرسخت مخالفان نظام اسد بود، از جمله دیدار اخیر «خالد الحمیدان» رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی بابشار اسد و سرلشکر «علی مملوک» معاون امنیتی رییس جمهوری سوریه، یکی از علایم تقویت‌کننده شانس سوریه برای گسترش روابط در منطقه است. چین و روسیه نیز از این نتیجه و پیروزی «بشار اسد» استقبال کردند.