۰ نفر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

ایران به تعهداتش در برجام پایبند بود

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۲۷
کد خبر: 508558
ایران به تعهداتش در برجام پایبند بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با اذعان به اینکه طرف اروپایی به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل نکرد، گفت که مذاکرات باید به برجام محدود شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه اعلام کرد: توافق هسته‌ای یک اقدام دیپلماتیک بود و ما به آن افتخار می‌کنیم. ما بعد از اینکه دولت ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد تلاش کردیم آن را حفظ کنیم! ایران تا زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، به تعهداتش در برجام پایبند بود و این پایبندی را برای مدت طولانی هم ادامه داد.

وی پیرامون انفعال اروپا در خصوص عمل به تعهدات خود ذیل برجام نیز تصریح کرد: ما تعهدات اقتصادی‌ مان را اجرا نکردیم. این مسئله ساده‌ای نیست. ایران درباره محقق نشدن رفع تحریم‌ها گلایه داشت. ما تلاش کردیم از طریق «اینستکس» تجارت مشروع (با ایران) را برقرار کنیم؛ اما نتیجه چندان بزرگی حاصل نشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره ادامه داد: توافق هسته‌ای را باید به مسیر صحیح خود بازگردانیم و میان طرف‌های مختلف اعتماد ایجاد کنیم؛ البته بازگرداندن برجام به مسیر صحیح خود دشوار است، اما باید گام به گام پیش برویم.

«جوزف بورل» در پاسخ به سئوالی درباره گفتگو با ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و موشکی گفت: شاید مسائل دیگری هست که باید مد نظر قرار بگیرند؛ اما همه چیز را نباید با هم مطرح کرد، چون در این صورت، روند (مذاکرات) مسدود می‌شود.

این مقام اروپایی در ارتباط با روسیه نیز گفت: به زودی برخی شخصیت‌های روسی را به فهرست تحریم های اروپایی اضافه خواهیم کرد. آمریکا از اتحادیه اروپا خواسته است تا مواضع خود در خصوص مسکو را با این کشور هماهنگ کند.