۰ نفر

نظر آلمان و روسیه درباره مذاکره با ایران

۱ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۰۸
کد خبر: 507266
نظر آلمان و روسیه درباره مذاکره با ایران

صدر اعظم آلمان جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که برلین از تحرک جدید در گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ  گفت از تحرک جدید در گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند.

مرکل با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «برای احیای مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران اقدام خواهیم کرد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شامگاه پنجشنبه وزارت خارجه آمریکا طی نشست مجازی با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، از تصمیم خود برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای خبر داد.

ریابکوف: مسکو با آمریکا درباره ایران تماس برقرار خواهد کرد

«سرگئی ریابکوف» وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو در روزهای آینده تماس‌هایی با واشنگتن درباره برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران برقرار خواهد کرد.

وی که با خبرگزاری تاس مصاحبه می‌کرد، گفت: «همزمان با آن، تماس‌هایی نیز در سطح نمایندگی‌ها در وین و نیویورک انجام خواهد شد.»

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا تماس‌هایی با آمریکا انجام خواهد شد، ضمن بعید ندانستن آن گفت: «تماس‌هایی این چنینی نیز انجام شده است.»

این دیپلمات روس گفت که مسکو امیدوار است تماس‌های برنامه ریزی شده، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران را به پیش ببرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصمیم آمریکا برای لغو درخواست برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت که این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال حفظ توافق است.

ماکرون: اروپا نباید برای تأمین امنیت خود به آمریکا وابسته باشد

«امانوئل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه از کشورهای اروپایی خواست مسئولیت بیشتری برای تأمین امنیت خود به عهده گرفته و از وابستگی به آمریکا در داخل ائتلاف ناتو خودداری کنند.

ماکرون که عصر چهارشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد گفت: «طی چند دهه گذشته، آمریکا در داخل ناتو، تماماْ روی اروپا، دفاع از اروپا و مناطق همجوار ما متمرکز بود. فکر می‌کنم وقت آن است که ما مسئولیت بیشتری برای محافظت از خودمان به عهده بگیریم.»

او در ادامه تصریح کرد: «اروپا، اتحادیه اروپا و اعضای کلیدی آن باید در خصوص امنیت خودشان بخشی از راه‌حل‌ها باشند.اگر ما در داخل ناتو، وابستگی زیادی به آمریکا داشته باشیم ممکن است خودمان را در وضعیتی قرار دهیم که در مرزهایمان امنیت بیشتری نداشته باشیم.»

رییس‌جمهور فرانسه گفت: «بنابراین، من معتقدم که ما باید شرکای مطمئنی باشیم. من به ناتو اعتقاد دارم و می‌دانم که ناتو به تحرکات سیاسی جدید و روشن‌سازی راهبردهایش نیاز دارد.اما معتقدم بهترین نحوه مشارکت اروپا  در داخل ناتو این است که مسئولیت بیشتری برای امنیت خودش به عهده بگیرد و بیشتر عهده‌دار خودمختاری راهبردی خود باشد.»