۰ نفر

به دلیل اختلاف نظر بر سر ایران و رژیم صهیونیستی؛

آمریکا و اسرائیل به طرح بودجه سازمان ملل رأی منفی دادند

۱۲ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۷
کد خبر: 494513
آمریکا و اسرائیل به طرح بودجه سازمان ملل رأی منفی دادند

ایالات متحده در اعتراض به حمایت سازمان ملل از یک رویداد ظاهراً یهودستیزانه و همچنین فقدان سازوکار برای نظارت بر سامانه‌های تسلیحاتی ایران، به طرح بودجه این سازمان برای سال ۲۰۲۱ رأی منفی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایالات متحده آمریکا روز پنج شنبه در اعتراض به حمایت سازمان ملل متحد از رویدادی-به زعم نماینده این کشور- ضد اسرائیلی و همچنین فقدان یک سازوکار برای نظارت بر سامانه‌های تسلیحاتی ایران، به طرح بودجه ۳.۲ میلیارد دلاری این نهاد جهانی برای سال ۲۰۲۱ رأی منفی داد.

در همین ارتباط، «کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: «امروز این سازمان قرار است بودجه‌ای را تصویب کند که بیانگر سازشی است که به میراثی ننگین از تنفر، یهودستیزی و تعصبات ضد یهود امتداد می‌یابد».

وی در ادامه مدعی شد: «ایالات متحده این اقدام را رد می‌کند و از این رو، خواستار آن شد که این رأی [منفی] روشن سازد که ما بر سر اصول خود و آنچه که حق و درست است، ایستاده‌ایم و توافق را صرفاً به خاطر [دستیابی به] توافق نمی پذیریم».

کرافت همچنین گفت که دولت ترامپ با تأمین بودجه برای مراسم یادبود بیستمین سالگرد برگزاری کنفرانس سازمان ملل در شهر «دوربان» آفریقای جنوبی- که در آن نمایندگان آمریکا و اسرائیل به بهانه تبعیض علیه یهودیان کنفرانس را ترک کردند- مخالف است.

نماینده آمریکا در این باره ادعا کرد: «با گذشت بیست سال از آن تاریخ، دیگر هیچ چیز برای گرامیداشت یا تأیید اعلامیه دوربان باقی نمانده است. این اعلامیه به یهودستیزی و تعصب ضد اسرائیلی آلوده است و اعمال محدودیت‌ها بر آزادی بیان را تشویق می‌کند. این اعلامیه وجود دارد تا اختلاف به وجود آورد و تبعیض قائل شود و مغایر با هدف ستودنی مقابله با نژادپرستی و تبعیض نژادی است».

گفتنی است که رژیم صهیونیستی نیز به طرح بودجه سازمان ملل رأی منفی داد، اما این بودجه در نهایت با کسب ۱۶۷ رأی موافق به تصویب رسید.

از سوی دیگر، کرافت سازمان ملل را به دلیل عدم حمایت از آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه علیه ایران- که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام گنجانده شده بود- مقصر دانست.

شبکه خبری فاکس نیوز در این باره گزارش داد که ایالات متحده خواهان یک سازوکار تحقیقی برای نظارت بر اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است، اما این بخش در طرح بودجه سازمان ملل پیش بینی نشده است. در همین خصوص، کلی کرافت گفت: «همانطور که پیشتر در ماه سپتامبر و زمانی که دولت ترامپ برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، گفتم؛ ایالات متحده برای اعتبار بخشی به قطب نمای اخلاقی خود به تشویق و هلهله نیاز ندارد».

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای واهی خود گفت: «آسودگی خاطر ما [آمریکا] منوط به رأی هماهنگ شماری از کشورها نیست؛ به ویژه هنگامی که اکثریت کشورها خود را در شرایطی نامطلوب که تضمین کننده تروریسم، آشوب و مناقشه است، می‌یابند. ما از اینکه عضو این گروه باشیم، خودداری می کنیم».

 پیش از این نیز «ریچارد میلز» معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی این سازمان، دو پیشنهاد ضدایرانی را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه سال مالی ۲۰۲۱ مطرح کرد که با مخالفت ۱۴۲ کشور مواجه شد. در همین راستا، میلز در پایان این نشست، با لحنی طلبکارانه خطاب به سایر اعضا مدعی شد: «تصمیم شما مغایر با اصول سازمان ملل و در ضدیت با مطالبات آمریکا به عنوان سخاوتمندترین عضو سازمان بود».

وی ادامه داد: «در قبال درخواست برای استقرار مجدد کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل و هیأت کارشناسان، پاسخی دریافت کردیم که ما را ناامید کرد».

نهایت آنکه میلز مدعی شد: «به آنهایی که اصرار دارند تا توانایی آمریکا را در برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران به چالش بکشند؛ یادآوری می‌کنم که واشنگتن به طور صادقانه از روند قیدشده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیروی کرده است. این ما نیستیم که در این روند به سیاسی‌کاری روی آورده‌ایم بلکه این اتهام به آن دسته از اعضای سازمان ملل وارد است که درخواست مشروع آمریکا مبنی بر احیای تحریم‌های ایران را بنابر ملاحظات سیاسی که خارج از چارچوب شورای امنیت است؛ رد می‌کنند».