۰ نفر

معاون سیاسی وزیر امور خارجه توضیح داد؛

جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی

۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 485165
جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تبادل زندانی استرالیایی با سه شهروند ایرانی را «منحصر به فرد» خواند و گفت که نتیجه یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا بود و بیش از یک سال به طول انجامید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسینم، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در کانال تلگرام خود نوشت: روز چهارشنبه 5 آذر 1399 در نتیجه ی یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا که بیش از یک سال به طول انجامید، سه زندانی ایرانی در تایلند با یک زندانی استرالیایی در تهران تبادل شدند.

این تبادل در نوع خود منحصر به فرد می باشد چرا که:
- سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه جانبه صورت گرفت.
- سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند.
- تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد.
- تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کرد.

عراقچی افزود: اینجانب در لحظه انجام تبادل برای آخرین هماهنگی ها و نیز ایجاد اطمینان از به ثمر رسیدن یک سال تلاش همکارانم و صدها ساعت رایزنی سیاسی، در فرودگاه حضور پیدا کردم و افتخار داشتم که از سه هموطن عزیز خود استقبال نمایم. پس از ورود این سه نفر و ابراز اطمینان از سلامتی آنها دستور عزیمت زندانی استرالیایی داده شد.
این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد:  تبادل زندانی یک امر مرسوم و پذیرفته شده در عرف بین المللی است و به هیچ وجه ناقض استقلال قوه قضائیه نیست. در همه کشورها بعد از آن که مسیر قضایی به پایان رسیده و فرد به زندان محکوم شد، امکان تبادل او بر اساس منافع ملی ایجاد می شود. در کشور ما این امر با تصویب شورای عالی امنیت ملی میسر می شود. کشورهای دیگر هم روال خود را دارند.
معاون ظریف افزود: در طول تقریبا یک سال گذشته وزارت امور خارجه حداقل پنج مورد تبادل زندانیان را با کشورهای آمریکا (دو نوبت)، فرانسه، تایلند و استرالیا (دو نوبت) انجام داده و طی آن 8 نفر از هموطنان (شامل اساتید دانشگاه و فعالین مقابله با تحریم ها) در مقابل 6 زندانی خارجی در ایران آزاد شده اند.