۰ نفر

به بهانه ارتباط با ارتش چین؛

آمریکا ۸۹شرکت چینی را تحریم می‌کند

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۰۰
کد خبر: 484143
آمریکا ۸۹شرکت چینی را تحریم می‌کند

بر اساس اسناد فاش شده، دولت ترامپ قصد دارد 89 شرکت چینی را به بهانه ارتباط با ارتش چین تحریم کند.

به گزارش رویترز، اسناد به دست آمده نشان می‌دهد، دولت ترامپ به زودی از برنامه خود برای تحریم 89 شرکت چینی به بهانه ارتباط با ارتش این کشور رونمایی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در صورتی که این فهرست که شامل برخی شرکت‌های فعال در حوزه هوانوردی چین است، منتشر شود، نه تنها به بالا گرفتن تنش بین واشنگتن و پکن منجر خواهد شد، بلکه به شرکت‌های آمریکایی که قطعات هواپیما به چینی‌ها می‌فروشند نیز آسیب خواهد زد.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا که متولی اعلام فهرست شرکت‌های تحریمی چینی شده فعلا در این باره اظهار نظری نکرده است. وزارت امور خارجه چین نیز واکنشی به این خبر نداده است. 

رونوشت اسناد مربوط به طرح آمریکا برای تحریم شرکت‌های چینی نشان می‌دهد که نام شرکت کوماک چین که پیشتاز تلاش پکن برای ساخت هواپیمای مسافری و رقابت با بوئینگ و ایرباس در بازار جهانی به شمار می‌رود، در این لیست وجود دارد. 

شرکت آبیک و 10 شرکت مرتبط با آن که این شرکت هم در حوزه هوانوردی فعالیت می‌کند، نیز در لیست تحریمی دولت آمریکا قرار دارد. 

در صورت اعلام رسمی تحریم این شرکت‌ها دیگر طرف‌های آمریکایی امکان فروش قطعه و همکاری با آنها را نخواهند داشت. درواقع این طرح در قالب قانون مصوب در آمریکا برای شناسایی شرکت‌های مرتبط با ارتش چین و روسیه انجام شده و بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی باید برای فروش تولیدات خود به آنها از دولت آمریکا مجوز بگیرند.

سوابق اجرای این قانون نشان می‌دهد که بیشتر مجوزهای درخواست شده برای فروش قطعه به شرکت‌های تحریم‌شده که از طرف شرکت‌های آمریکایی به دولت این کشور ارائه شده رد شده است. طی ماه‌های گذشته دونالد ترامپ، رئیس  جمهور آمریکا، به اقدامات خود علیه چین سرعت بخشیده است. 

10 روز پیش هم وی طی فرمانی اجرایی سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در شرکت‌های چینی‌ای که به زعم واشنگتن متعلق به ارتش چین بوده و یا از سوی آن کنترل می‌شود، ممنوع شده بود. در حالی واشنگتن به سمت تشدید تنش با چینی‌ها می‌رود که شرکت بوئینگ در برهه حساسی قرار داشته و به دنبال مجوز پرواز دوباره هواپیماهای بوئینگ 737 مکس است. 

در ماه مارس سال 2019 و پس از سقوط دو فروند از این نوع هواپیماها در اتیوپی و اندونزی، چین نخستین کشوری بود که پرواز آنها در آسمان خود را ممنوع اعلام کرد و حالا انتظار می‌رود، علی رغم آنکه آمریکا مجوز پرواز این هواپیماها را بعد از حدود 20 ماه صادر کرده و اتحادیه اروپا هم قرار است از ماه ژانویه برای پرواز این نوع هواپیماها مجوز صادر کند، طرف‌های چینی ماه‌ها برای صدور این مجوز زمان صرف کنند. 

بر اساس قانونی که در سال 1997 در آمریکا به تصویب رسیده، وزارت دفاع آمریکا باید شرکت‌های مرتبط با دولت چین را شناسایی کرده و جلوی همکاری طرف‌های آمریکایی با آنها را بگیرد. البته وزارت دفاع آمریکا امسال شناسایی این شرکت‌ها را آغاز کرده و تا پیش از این 35 شرکت را با همین عنوان در لیست سیاه خود قرار داده بود.

در صورت نهایی شدن لیست 89 شرکت چینی، فروش نرم افزارهای رایانه‌ای نظیر نرم افزارهای تحلیل کلمات، تجهیزات علمی نظیر اسیلوسکوپ‌های دیجیتال و تجهیزات هواپیما و قطعات یدکی از آمریکا به آنها ممنوع خواهد شد.