۰ نفر

دود جنگ قره باغ در آسمان عراق +عکس

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۴۶
کد خبر: 475596
دود جنگ قره باغ در آسمان عراق +عکس

دود آتش جنگی که از ارتفاعات «ناگورنو قره باغ» در ۲۳ روز گذشته سربرآورده، به آسمان عراق نیز کشیده شده و مه رقیق آن این روزها بر سر این کشور رنج کشیده از بحران های مختلف، سنگینی می کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سایه سنگین جنگ، سه روز بعد از شروع آن در قره باغ کوهستانی، با اظهارات کاردار سفارت آذربایجان در بغداد، درباره اسباب وقوع درگیری و پاسخ متقابل سفارتخانه ارمنستان در پایتخت عراق به دیپلمات  آذربایجانی، بر سر عراق کشیده شد.

چند هفته بعد از این دو اظهار نظر، اینک دو کشور و برخی رسانه های منطقه ای و همچنین رسانه های وابسته به دو طرف درگیر،یکدیگر را متهم می کنند که در حال تماس های آشکار و پنهان با برخی طوایف دینی و قومی عراق هستند تا از آنها به عنوان بخشی از نیروهای مزدور در این جنگ به نفع خود بهره ببرند.

گرچه هنوز هیچ مدرک یا اظهار نظر رسمی در عراق صحت و سقم مشارکت برخی از اقوام و طوایف این کشور در جنگ قره باغ را تایید نکرده، اما شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که برخی از جنگجوهای عراقی وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) و شماری از جنگجوهای ایزدی در «سنجار» شمال عراق برای جنگ در صفوف ارتش ارمنستان به خدمت گرفته شده اند.

یک گزارش رسانه ای امروز سه شنبه ادعا کرده که تعدادی از جنگجوهای اقلیت دینی «ایزدی» در کنار ارتش ارمنستان در منطقه قره  باغ با ارتش آذربایجان می جنگند.

این گزارش ها به تعداد این نیروهای شرکت کننده در جنگ اشاره ای نکرده، اما افزوده است که این نیروها در طول روزهای گذشته برای جنگ در قره باغ به ارمنستان اعزام شده و مورد استقبال برخی از نمایندگان ایزدی حاضر در پارلمان ارمنستان قرار گرفته اند.

طبق این ادعا، جنگجوهای ایزدی پرچم جنگ خود را در ارمنستان به نام «امارت ایزدی خان» نامگذاری کرده اند.

طبق گزارش ها، جمعیتی از ایزدی ها در ارمنستان زندگی می کنند و بعد از ارمنی های مسیحی یکی از بزرگترین اقلیت های دینی و نژادی در کشور ارمنستان به شمار می روند.

از طرف دیگر، منابع خبری آذربایجانی، سفارتخانه ارمنستان در بغداد را متهم می کنند که با تعدادی از جنگجویان حزب کارگران کرد ترکیه در شمال عراق به ویژه «سنجار» خاستگاه تاریخی ایزدی ها تماس گرفته و با انتقال تعدادی از آنها برای مشارکت جنگ در قره باغ به توافق رسیده اند.

این گزارش حاکی است که با توجه به اعلام حمایت کامل آنکارا از دولت باکو، جنگجوهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) جنگ قره باغ را در ادامه جنگ چند دهه خود با دولت ترکیه برای احقاق حقوق در مناطق کردنشین جنوب ترکیه می دانند.

برخلاف آمارهایی که از انتقال شماری از جنگجویان گروه های شبه نظامی در سوریه و لیبی به منطقه مورد مناقشه قره باغ توسط ترکیه، در رسانه ها منتشر شده، هنوز آمار مشخصی در خصوص تعداد عناصر عراقی که در صفوف ارتش ارمنستان با ارتش آذربایجان جنگیده اند، منتشر نشده است.

در مقابل ارمنستان نیز طرف مقابل را به یارگیری از میان گروه های تروریستی حاضر در سوریه متهم کرده و مدعی است که ترکیه این نیروهای تکفیری را از سوریه و لیبی به مناطق عملیاتی منتقل کرده است؛ با اینکه آنکارا و باکو همواره این موضوع را رد کرده اند، اما انتشار و پخش برخی ویدئوها و تصاویر از شهروندان سوری  عضو گروه های تروریستی و سلفی هایشان از مناطق عملیاتی قره باغ، مساله را پیچیده تر و گزارش ها را تقویت کرده است.

با اینحال، بغداد از حیث رسمی دو کشور ارمنستان و آذربایجان را به گفت وگو برای حل اختلافات فراخوانده و تاکنون از هیچ طرف درگیری جانبداری رسمی نکرده است.

وزیر امور خارجه عراق در دوم اکتبر گذشته (۱۱ مهرماه ۹۹) در تماس تلفنی با همتای آذربایجانی در خصوص ریشه های بحران بین باکو و ایروان و شرایط جنگ و ابعاد تاریخی آن بحث و گفت وگو کرد.

«فواد حسین» در این تماس بر ساز وکار گفت وگو برای حل بحران تاکید کرد و گفت که تکیه بر رایزنی و در پیش گرفتن راه های سیاسی برای حل اختلافات موجود با استناد به قوانین و قرار دادهای بین المللی بهترین گزینه حل بحران جاری در منطقه قفقاز است.

وی گفت که عراق معتقد است که خشونت و جنگ راه رسیدن به اهداف مورد نظر نیست.

عراقی ها به شدت از کشیده شدن شعله های این جنگ به داخل کشورشان، با توجه به تنوع بافت های قومی و دینی در عراق و تکرار تجربه های تلخ جنگ های مذهبی (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸) نگران هستند.

جنگ