۰ نفر

در پیام توئیتری مطرح شد:

واکنش نیکی هیلی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۰:۴۲
کد خبر: 475340
واکنش نیکی هیلی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل به رغم ادعای وزیر خارجه این کشور مبنی بر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اعتراف کرد که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل دوشنبه‌شب در پیامی توییتری ضمن انتقاد از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اذعان کرد که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پایان یافته است. وی در پیام خود نوشت: بایدن با هدایت توافق هسته‌ای ایران، ایران را تقویت و در عین حال آمریکا را تضعیف کرد. علت این تحریم تسلحیاتی علیه ایران که اکنون منقضی شده، توافق اوباما/بایدن است. بایدن فقط حرف می‌زند و عمل نمی‌کند. فشار حداکثری تنها راه پیشبرد منافع آمریکا در مقابل ایران است.

5477630

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته همزمان با منقضی شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، با انتشار بیانیه‌ای رسمی در این باره تاکید کرد که بر اساس یکی از نوآوری­‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی نیازمند هیچگونه تصویب قطعنامه­­‌ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران در حالی است که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا همه تلاش‌های خود را برای تمدید این تحریم‌ها به کار گرفت، اما با شکست این تلاش‌ها، اقدام محکوم به شکست دیگری را برای بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ملت ایران انجام داد.

دولت ترامپ پیشتر قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلحیاتی علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه داد که با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای مخالف و تنها یک رای موافق شکست خورد و واشنگتن را از تلاش خود بازداشت.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا سپس بدون هیچ پایه و اساس حقوقی، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن را یکی از مشارکت‌کنندگان برجام دانست و براین اساس خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه ریاست این شورا تاکید کردند که آمریکا با توجه به خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، دیگر مشارکت‌کننده این توافق نیست و هیچ حقی برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد.