آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی پول نشان می‌دهد که این سازمان در نتیجه تاثیرات مخرب ویروس کرونا، باز هم چشم‌انداز خود را برای رشد اقتصادی جهان کاهش داده و میزان آن را برای سال 2021، 5.2درصد اعلام کرده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ زمانی که نوبت به صحبت از عواقب اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید-19 می‌رسد، باید گفت که طی چند ماه گذشته به شنیدن خبرهای منفی عادت کرده‌ایم.

ما شاهد بدترین ضررهای یک روزه در تاریخ بازار سهام بوده‌ایم که به دنبال آن سقوط بی‌سابقه در هزینه‌های مصرف‌کننده، بحران شغلی تاریخی و ثبت سریع‌ترین کاهش فعالیت اقتصادی نیز وجود داشته است.

صندوق بین‌المللی پول که پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی، بین ماه‌های آوریل و ژوئن کاهش داده، با این حال برآورد خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2020 اندکی بهبود می‌بخشد. پیش‌بینی می‌شود این میزان منفی 4.4درصد باشد، در حالی که در پیش‌بینی ماه ژوئن منفی 4.9درصد بود.

اما صندوق بین‌المللی پول، که وضعیت فعلی را "بحرانی که مانند نداشته" خوانده است، همچنین پیش‌بینی خود را برای بهبود سریع در سال 2021 کاهش می‌دهد. 

برآوردهای به روز شده، نتایج تولید ناخالص داخلی در سال 2021 را نشان می‌دهد که تقریبا مطابق با بازده اقتصادی سال 2019 و تقریبا 6درصد کمتر از پیش‌بینی‌های پیش از کووید-19 در ژانویه 2020 است. انتظار می‌رفت رشد اقتصادی 5.8درصد باشد، اما این سازمان در حال حاضر برآورد خود را 5.2درصد اعلام کرده است.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را مشاهده می‌کنید؛

رشد اقتصاد جهانی