۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

معامله‌گران نفت بایدن را پیروز انتخابات نمی‌دانند/ پیروزی بایدن قیمت نفت را پایین می‌آورد

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
کد خبر: 471674
معامله‌گران نفت بایدن را پیروز انتخابات نمی‌دانند/ پیروزی بایدن قیمت نفت را پایین می‌آورد

پیروزی جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر، عرضه بیش از حد نفت در بازار را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که تاثیری از این احتمال در رفتار قیمت نفت در بازار و نظرات سرمایه گذاران دیده نمی‌شود. شاید آن ها بیشتر از نظزسنجی های انتخاباتی می‌دانند.

اقتصادآنلاین مجید مجرائی؛ به گزارش فایننشال تایمز، سرمایه‌گذاران فعال در حوزه بازار نفت وال استریت، برای بررسی ریسک معاملات هزینه بسیاری می کنند؛ از بررسی جلسات اوپک گرفته تا فعالیت گروه‌های شبه نظامی در لیبی و حتی پاندمی‌ها را تحت‌نظر دارند. این سرمایه‌گذاران حالا با ریسک منحصربه‌فردی به نام «جو بایدن» مواجه هستند.

مثبت بودن تست کرونای دونالد ترامپ، پیش‌بینی نتیجه انتخابات را سخت‌تر کرده است؛ اگر نتایج نظرسنجی کنونی درست باشند این بایدن است که برنده انتخابات در تاریخ سوم نوامبر خواهد بود.حزب دموکرات ممکن است کنترل سنا را هم در دست بگیرد؛ که باعث به کنترل درآمدن کامل کنگره آمریکا توسط این حزب خواهد شد.

 بعد از درگیری و تلاش متقابل روسیه و عربستان سعودی برای تولید بیشتر نفت، کاهش درخواست نفت خام در اثر بحران کرونا، منفی شدن قیمت نفت، ورشکستگی شرکت ها و تعدیل نیروهای گسترده، حالا معامله‌‌گران بازار خواهان به آرامش رسیدن شرایط هستند.

با افزایش دوباره موارد کرونا در برخی کشورهای غربی، حالا سرمایه-گذاران باید خطرات دیگری را نیز مدنظر داشته باشند. از دید مدیران برخی از شرکت های سرمایه گذاری نظرسنجی‌های انتخاباتی قابل اعتماد نیستند. آن‌ها همچنین از شفاف نبودن سیاست بایدن در قبال انرژی و امکان تغییر این سیاست در صورت پیروزی او شکایت دارند که این‌ عوامل معاملات حوزه انرژی را دشوار کرده اند.

پیروزی نماینده دموکرات در انتخابات لحظه مهمی برای صنعت و بازار نفت خواهد بود. این پیروزی از دو جهت بر بازار نفت تاثیر خواهد داشت. مورد اول ساده است؛ بایدن وعده داده است که در صورت پیروزی به کشورهای عضو تعهدنامه پاریس برگردد، دو تریلیون دلار صرف انرژی پاک ‌کند، تامین برق آمریکا را بدون کربن میسر کند و راه های ترانزیت را برقی کند.

پیروزی بایدن در عمل، می تواند لحظه پیوستن بزرگترین تولید کننده نفت و گاز دنیا به جنبش جهانی تبدیل انرژی فسیلی به انرژی پاک باشد.

اقدامات دولت ترامپ برای اطمینان از ادامه یافتن استفاده از انرژی فسیلی(کنار گذاشتن قوانین مربوط به آلودگی و همزمان قدرت دادن به لابی کننده های صنعت  و کسانی که تغییرات آب وهوایی را نادیده می-گیرند) از دستور کار خارج شده و اقداماتی در جهت عکس آن انجام شود.

سرعت رشد انرژی تجدیدپذیر که بر خلاف اقدامات ترامپ در حال پیشرفت است، شتاب خواهد گرفت. یک اثر ژئوپلتیکی محتمل دولت بایدن می تواند پایان احتمالی توافق اوپک‌پلاس را به دنبال داشته باشد؛ توافقی که امسال عامل بازگشت قیمت نفت خام بود.

این توافقنامه در ماه آوریل در پی تهدید عربستان سعودی توسط رئیس-جمهور آمریکا و نمایندگان ایالت های تولیدکننده نفت مبنی بر تعلیق حمایت نظامی از این کشور در صورت عدم توقف تولید نفت خام توسط طرف سعودی شکل گرفت؛ توقفی که باعث برگشت بازار نفت بود. در اثر این تهدید ریاض با زیر پا گذاشتن غرورش تولید نفت خام را محدود کرد، در نتیجه این عمل قیمت ها برگشتند. ترامپ از این توافق ابراز خرسندی کرد و همچنان خود را ناجی نفت شیل می داند.

بایدن در چنین موقعیتی چگونه عمل می کرد؟ قطعا توافق با کارتل نفت برای بازگرداندن بهای نفت انتخاب اول بایدن نمی بود. محدود نگه داشتن تولیدات اوپک هم نمی توانست جزو اولویت های دولتی باشد که بر انقلاب انرژی پاک متمرکز شده است.

اوپک به تهدیدات زبانی ترامپ در توییتر خصوصا تهدید برافزایش تولید نفت آمریکا و پایین آوردن قیمت ها عادت کرده است. به همین خاطر زمانی که ترامپ برعکس همیشه درخواست کرد که اوپک تولید نفت را در جهت نجات نفت آمریکا کاهش دهد؛ این در خواست با خشنودی این گروه نفتی مواجه شد.

بایدن در این شرایط احتمالا اوپک و اعضایش را نادیده می گرفت؛ البته به جز ایران. بایدن از برگشت به توافق هسته ای با ایران که ترامپ در سال2018 از آن خارج شد و عمل به مفاد آن حرف می زند. روی کاغذ، بایدن می تواند در مدت چند روز از زمان ورود به دفتر ریاست جمهوری به تحریم صادرات نفت ایران پایان دهد. تاثیرات چنین اقدامی بر بازار نفت بسیار چشمگیر خواهد بود.

پیش‌بینی خطرات احتمالی این اقدام بسیار مهم خواهد بود. به هرحال تهران، قبل از بازگشت به انجام تعهداتش اصرار بر بازگشت ایالات متحده به این توافقنامه و برداشتن تحریم‌ها را داشته است. کوین بوک، از مشاوران دولت می گوید: سیاست بایدن در قبال ایران «سازگارتر از چیزی که هست به نظر می رسد». با این حال، توپ در زمین ایران خواهد بود. توافق، شدت گرفتن تولیدات نفتش را به همراه خواهد داشت؛ که بازار نفت را با عرضه بیش از حد مواجه خواهد کرد.

بدون فشار آمریکا بر محدود نگه داشتن تولیدات نفت، نمی توان انتظار داشت که عربستان سعودی تولیداتش را محدود نگه دارد، در حالی که رقیب ژئوپلتیکش سهم خود را از بازار نفت پس می گیرد. به دنبال این اقدام عربستان؛ روسیه، امارات متحده عربی، عراق و بقیه تولیدکنندگان هم به افزایش دوباره میزان تولید نفت روی می آورند. عرضه بیش از حد نفت به طور جهانی دوباره اتفاق خواهد افتاد. این نتایج محتمل عواملی هستند که در قیمت های بازار لحاظ نشده اند. شاید سرمایه گذاران بیشتر از نظرسنجی ها می دانند. در هرصورت روزگار تیره و تار نفت نیاز به راه و روش جدیدی برای اندازه گیری ریسک سرمایه گذاری دارد.