۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لغزش شاخص‌های اقتصادی بریتانیا قبل از موج دوم کرونا/ طرح حمایت از مشاغل کارایی چندانی ندارد

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
کد خبر: 471453
لغزش شاخص‌های اقتصادی بریتانیا قبل از موج دوم کرونا/ طرح حمایت از مشاغل کارایی چندانی ندارد

بررسی‌های گاردین نشان می‌دهد که حتی پیش از شروع موج دوم کرونا روند بهبود اقتصاد بریتانیا دچار تزلزل شده بود.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ درحالی که وزیر دارایی بریتانیا اقدامات حمایت شغلی خود را برای مقابله با تعدیل نیرو گسترش داده است اما حتی قبل از شروع زمستان سخت پیش رو شاخص‌ها شروع به لغزیدن و کاهش کردند.

همراه با رشد سریع موارد ابتلا به کرونا و محدودیت‌های شدیدتر کسب‌وکارها برای کنترل ویروس، به نظر می‌رسد برنامه اقتصادی وزیر دارایی برای حمایت از مشاغل و کسب‌وکارها در ۶ماهه دوم سال با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.

در این زمینه بخوانید:

رییس صندوق بین‌المللی پول هم پیش از این هشدار داده بود که شوک اقتصادی حاصل از کرونا موجب افزایش نابرابری در سراسر جهان خواهد شد و بدون اقدام فوری ما ریسک شکاف بین فقرا و ثروتمندان عمیق‌تر شده و تاثیر آن تنها برای کشورهای با درآمد پایین نخواهد بود.

گاردین ۸ شاخص اقتصادی را به علاوه شاخص FTSE100 بررسی کرده است تا ببیند کرونا چگونه بر مشاغل و رشد اقتصادی اثرمی‌گذارد.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این ماه نشانه‌های مثبت اقتصادی به چشم می‌خورد البته قبل از اینکه محدودیت‌های جدیدی برای مدیریت موج دوم کرونا وضع شود.

خرده‌فروشی برای چهارمین ماه متوالی در آگوست افزایش یافت تا به سطوح قبل از شیوع کرونا برسد زیرا مردم دوباره برای خرید به خیابان‌ها برگشتند و همچنین خریدهای آنلاین خود را ادامه دادند.

بازگشایی مکان‌های عمومی و رستوران‌ها به خوبی کمک کرد تا تولید ناخالص داخلی در ماه جولای به ۶.۶درصد برسد.

البته سطح فعالیت‌ها هنوز با دوران پیشاکرونای خود فاصله دارد و پیشبینی می‌شود با افزایش موارد ابتلا، احتیاط مردم و محدودیت‌ها هم بیشتر شود و درنتیجه سطح فعالیت‌ها در ماه‌های آینده دوباره کاهش یابد و به همین دلیل اقتصاددانان هشدار می‌دهند که رکود اقتصادی بریتانیا ممکن است تا بهار آینده ادامه یابد.

تورتسن بل، مدیر اجرایی رزولوشن فانداشن که یک مرکز تحقیقاتی است می‌گوید: پس از بهبودی که در وضعیت تولید ناخالص داخلی و خرده‌فروشی‌ها پس از برداشتن قرنطینه رخ داد، روند بهبود حتی قبل از این که دوباره موارد ابتلا افزایش یابد کند شده بود و این موضوع مهر تاییدی بر سختی ماه‌های پیش رو است.

علیرغم بازگشت میلیون‌ها نفر بر سر مشاغل، همگام با بهبود وضعیت اقتصاد در تابستان متاسفانه تعدیل نیروها با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

اگرچه تعداد نیروهای کاری که به مرخصی اجباری رفته بودند از پیک خود در ماه می از حدود 30درصد به 12درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است اما بخش‌هایی مثل خدمات اقامتی و یا هنر هنوز به حمایت‌های دولتی متکی هستند.

کارشناسان معتقدند یک طرح حمایت شغلی می‌تواند برای پاییز امسال به کمک مشکلات پیش آمده در حوزه اشتغال بیاید اما همچنین هشدار می‌دهند که با شروع زمستان از میزان کارایی این طرح در مقابله با تعدیل نیرو کاسته خواهد شد.

یک اقتصاددان در دویچه بانک می‌گوید: به نظر نمی‌رسد طرح جدید وزیر دارایی برای مقابله با رکود بتواند چندان با افزایش بیکاری مقابله کند و محدود به زمان است؛ در نتیجه برای مهار افزایش بیکاری نیاز به ورژن جدید از طرح حمایتی خواهیم داشت.