۰ نفر

تکیه‌گاه ترامپ برای مصادره رأی مردم آمریکا!

۶ مهر ۱۳۹۹، ۸:۵۰
کد خبر: 469951
تکیه‌گاه ترامپ برای مصادره رأی مردم آمریکا!

رئیس جمهور آمریکا صراحتا و در چندین سخنرانی متوالی خود، مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این در حالی است که حدودا ۴۰ روز تا برگزاری این انتخابات زمان باقی مانده و دقیقا مشخص نیست ترامپ از کدامین مؤلفه‌ها و پارامترها جهت اثبات ادعای خود سخن می‌گوید! در این میان، باید پذیرفت که نظرسنجی‌های انتخاباتی شدیدا رئیس جمهور آمریکا را نگران کرده است. فلوریدا، کارولینای شمالی، اوهایو، میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و آریزونا هفت ایالتی هستند که ترامپ در آنها وضعیت متزلزل و شکننده‌ای دارد.

حنیف غفاری در ادامه یادداشت خود در روزنامه «رسالت» نوشت: اگر نظرسنجی‌های فعلی تحقق پیدا کند، ترامپ شکست سنگینی را در برابر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد پذیرفت. رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار بود تا به هر نحو ممکن، این معادله را دگرگون سازد اما گویا هنوز موفق نشده است.

از برگزاری ضیافت مشترک اعراب خودفروخته و نتانیاهو در کاخ سفید گرفته تا اعلام توزیع واکسن کرونا در آمریکا در اول نوامبر (در فاصله دو روز مانده تا انتخابات) از جمله اقداماتی بود که ترامپ جهت تغییر معادله بازی در ایالات مهم صورت داد اما فعلا خواسته‌های وی تحقق پیدا نکرده است. در چنین شرایطی ترامپ قصد دارد با کلیدواژه «تقلب» بازی کند. او آنقدر این واژه را تکرار می‌کند تا از یک «ادعا»، تبدیل به یک «باور» شود.

اما سؤال اصلی اینجاست که ترامپ ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با کدام پشتوانه حقوقی مطرح می‌کند؟ واقعیت امر این است که حتی اگر بایدن در انتخابات پیروز شود و ایالات مهم و سرنوشت‌ساز را نیز به تسخیر خود درآورد، رئیس جمهور مستقر در کاخ‌سفید (ترامپ) می‌تواند به راحتی ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کند. در این صورت، شاهد شکل‌گیری پرونده‌ای جنجالی در آمریکا خواهیم بود که مرجع اظهار نظر و اعلام رأی نهایی در خصوص آن، دیوان عالی این کشور است. اکثر قضات دیوان عالی آمریکا (۵ قاضی از ۸ قاضی) طرفداران حزب جمهوری‌خواهند. در این میان، مرگ «گینز برگ» یکی از قضات مخالف ترامپ در این دیوان نیز فرصت مناسبی را در اختیار وی و جمهوری‌خواهان قرار داده است تا فرد جمهوری‌خواه دیگری را تا قبل از انتخابات به عنوان جانشین وی منصوب کنند. در این صورت، ۶ قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، طرفدار پیروزی ترامپ و حزب متبوعشان (جمهوری‌خواه) در انتخابات خواهند بود. بنابراین، شواهد و مستندات محکمی که تأییدکننده شکست ترامپ باشد، جایی در تصمیم‌گیری نهایی آنها نخواهد داشت و آنان به راحتی می‌توانند آرای ایالاتی که بایدن در آنها پیروز شده را به صورت «رسمی» و «قانونی» ابطال کنند!

به نظر می رسد در این معادله، نباید  صرفا ترامپ را سرزنش کرد. او در حال استفاده از ظرفیت‌های قانونی وقیحانه و ناعادلانه‌ای است که ساختار حقوقی و سیاسی آمریکا در اختیارش قرار داده است. شاید اگر ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا به سود دموکرات‌ها بود، امروز بایدن نیز چنین بازی یک‌طرفه‌ای را به سود خود و حزب متبوعش شکل می‌داد! در این میان، آنچه قربانی می‌شود، رأی شهروندان آمریکایی و جمهوریت در این کشور است.