۰ نفر

منابع خبری گزارش داده‌اند

ترامپ خواهان کاهش مدت اعتبار روادید تحصیلی برای شهروندان ایرانی

۴ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۷
کد خبر: 469533
ترامپ خواهان کاهش مدت اعتبار روادید تحصیلی برای شهروندان ایرانی

منابع خبری گزارش داده‌اند دولت آمریکا طرحی را پیشنهاد کرده که خواستار کاهش مدت اعتبار روادید تحصیلی به ۲سال برای شهروندان ۵۹کشور از جمله ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کاهش مدت اعتبار روادیدهای تحصیلی را برای شهروندان ۵۹ کشور از جمله ایران مطرح کرده است. 

پایگاه خبری «ووکس‌نیوز» با گزارش اینکه طرح دولت ترامپ خواستار کاهش اعتبار این نوع روادید به ۲ سال است نوشته این طرح، گرفتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا را برای ده‌ها هزار دانشجوی خارجی دشوار خواهد کرد. 

روادیدهای تحصیلی معمولاً تا زمان اتمام دوره تحصیلی دانشجویان اعتبار دارند؛ اما طرح جدید که وزارت امنیت داخلی آمریکا آن را منتشر کرده، خواستار کاهش مدت اعتبار این روادیدها به ۲ سال، به بهانه شناسایی تهدیدهای امنیتی است.

این طرح شهروندان ۴ کشوری که وزارت خارجه آمریکا آنها را «حامیان دولتی تروریسم» معرفی کرده و همچنین شهروندان کشورهای دیگری که شمار زیادی از اتباعشان بعد از اتمام اعتبار روادیدشان در آمریکا می‌مانند را هدف قرار می‌دهد.

دانشجویان بعد از اتمام این دو سال باید برای تمدید اعتبار روادید خود درخواست ارائه دهند. با این حال هنوز مشخص نیست آیا افسران مهاجرت می‌توانند درخواست‌های دانشجویان را در صورتی که برای اتمام دوره متعارف تحصیلی خود به زمان بیشتری نیاز دارند رد کنند یا خیر.

هنوز مشخص نیست که آیا این طرح اجرایی خواهد شد یا خیر. دولت ترامپ برای نهایی و اجرایی کردن این طرح تنها چند ماه زمان در اختیار دارد (ژانویه ۲۰۲۱).

گزارش‌ها حاکی است در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، بیش از ۲۴۰ هزار دانشجوی اهل ویتنام، ۱۳۰۰۰ دانشجوی نیجریه‌ای، ۱۳۰۰۰ نفر از نپال و ۱۲۰۰۰ ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل بودند.

این نخستین بار نیست که ترامپ طرحی را برای جلوگیری از ثبت‌نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا ارائه می‌دهد. او چند ماه پیش هم طرحی ارائه کرده بود که خواستار اخراج دانشجویان خارجی به بهانه شیوع کرونا بود.