۰ نفر

وزیر امور خارجه روسیه:

روسیه و چین مخالف اقدامات آمریکا علیه برجام هستند

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۵۰
کد خبر: 466224
روسیه و چین مخالف اقدامات آمریکا علیه برجام هستند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه و چین، مخالف اقدامات و گام‌های آمریکا علیه برجام هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین در مسکو گفت: امروز (با طرف چینی) درخصوص اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت و گو کردیم. بدیهی است که روسیه و چین همانند اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل، تلاش های آمریکا برای برچیدن این توافق بسیار مهم بین المللی را غیرقابل قبول می دانند.

لاوروف گفت: ما اقدامات یکجانبه و غیرقانونی امریکا که پیرامون برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد را نمی پذیریم.

وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته نیز اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می کنند.

 لاوروف در نشست خبری در پایان اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که از شبکه تلویزیونی روسیه 24 پخش شد گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از موضع واحدی در ارزیابی خروج آمریکا از برجام پیروی می کنند.

وی افزود: ما موضع واحدی در مورد وضعیت پیش آمده پیرامون خروج آمریکا از برنامه جامع اقدامات مشترک برای حل برنامه هسته ای ایران داریم.

 ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در سال 2015 پس از چند دور مذاکره درخصوص برنامه هسته ای ایران، برجام را امضا کردند.

اما ترامپ حدود دو سال پیش به بهانه واهی، خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحریم هایی را در مورد ایران وضع کرد.

با این وجود، آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. 
وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.

لاوروف در بخش دیگری از نشست خبری با وزیر خارجه چین، ادعای آمریکا مبنی بر مداخله در انتخابات این کشور را رد کرد.

وی گفت: ما بارها به شرکای آمریکایی در حالت های مختلف پیشنهاد کردیم که به اتهامات بی اساس رسیدگی شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما پیشنهاد کردیم که ساز و کار رایزنی ها در مورد امنیت سایبری بین دو کشور ازسرگرفته شود زیرا که غالبا روسیه را متهم کردند که هکرهای روسی به شبکه های رایانه ای حزب دمکرات و جمهوریخواه حمله کرده اند و به گونه هایی بر روحیه رای دهندگان آمریکایی تاثیر می گذارند. 

وی تصریح کرد: مسکو به واشنگتن پیشنهاد کرد که بطور رسمی اعلام کند که دو کشور متعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر می شوند.

لاوروف خاطرنشان کرد آمریکا از اقدام در این عرصه ها خودداری می کند و همچنان از روسیه می خواهد تا به اقدامات غیرقانونی خود در مداخله در امور داخلی آمریکا پایان دهد.