۰ نفر

استقبال چین از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۱۰
کد خبر: 463007
استقبال چین از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال و حمایت از توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد دو طرف با یکدیگر همکاری کنند تا این توافق نامه به طور موثر عملی شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در پکن افزود: واقعیت ها نشان داده است که زورگویی یک طرفه تنها سبب تشدید مقاومت می شود و تنها گفت و گوی برابر می تواند اختلافات را برطرف کند این موضوع در مساله اطمینان از بازرسی این گونه بوده و همچنان در دیگر مسایل مربوط به مساله هسته ایران نیز این چنین خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، در بیانیه مشترکی از توافق بر حل و فصل توام با حسن نیت موضوعات مشخص شده از سوی آژانس خبر دادند.

طبق این بیانیه آژانس هیچ سؤال و درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

بر اساس این بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ ( ۲۶ دی ۱۳۹۴) به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی، کشورهای مربوط باید پایبند راه درست بوده و قویا از اقتدار و اثربخشی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حفاظت کنند و فعالانه برای پیشبرد روند حل سیاسی و دیپلماسی مساله هسته ای ایران تلاش داشته باشند.»

این مقام چینی در ادامه افزود: چین از همه طرف ها می خواهد تا در این راستا نقش سازنده خود را ایفا کنند.